Hej,
Jag hade precis exakt samma symptom som Thrill och hade gjort nästan exakt samma åtgärder som honom, men kunde fortfarande inte hitta felet. Kunde t.ex. köra 10-15mil blandad körning innan felet kom tillbaka efter det jag släckt motorlampan. Ibland kom felet tidigare, efter ca 6-7 mil blandad körning. Jag märkte att felet kom alltid bara när jag körde sakta (krypkörning) eller stod stilla på tomgång. Till slut hittade jag felet och nu har jag kört ca 100 mil blandad körning utan problem. Dessutom märker jag nu att tomgången aldrig går ner under 800 varv som den kunde göra ibland förut när t.ex. ECC-kompressorn gick igång eller servostyrningen fick jobba (för övrigt ligger tomgången stabilt på 850varv).
Jag bytte tre delar för att få bukt med problemet, varav jag bara kunde verifiera att faktiskt en del var defekt. Delarna som jag bytte var tomgångsmotor, evapventil och en solenoid som sitter mellan "trädet" på insugsgrenröret och magnetventilen (ovanpå kylfläkten), som sitter kopplad till EGR ventilen med ett smalt vacuumrör. Tillsammans kostade delarna ca 200kr på Returbilen i Malmö (
http://www.returbilen.se). Kunde endast verifiera att solenoiden var trasig, eftersom jag kunde blåsa (med munnen) genom den från båda hållen. Tomgångsmotorn verkade lite misstänkt också, men såg ut att fungera. Jag kan förstås inte svära på att det bara var solenoiden som var orsaken till problemet, eftersom jag bytte tre delar vid detta tillfället.
Nu till svaret på frågan "Frågan är då hur fasiken jag får 232 när jag har evap inkopplad..":
Pluggar man igen EVAP-insuget, så lurar man egentligen bara ECU'n. Tjuvluften, som man egentligen drar från någon annanstans blir precis lagom för att ECU'n skall tro att allt fungerar.
Exempel:
Luft från EVAP+Tjuvluft = ECU indikerar fel.
Luft från EVAP (i ett system utan tjuvluft) = ECU OK.
Ingen luft från EVAP+Tjuvluft = ECU OK. (ECU lurad).
I detta fallet så botar man bara symptomen, men löser inte det verkliga problemet.
Nu till den trasiga solenoiden.
Min teori är följande:
Solenoiden gör så att vacuumet kan hållas konstant till EGR-ventilen, speciellt på låga varvtal då undertrycket i insugningsgrenröret fluktuerar för minsta lilla belastning då t.ex. servostyrning eller kompressorn till luftkonditioneringen kopplar in. EGR ventilen öppnas och stängs beroende på vacuumtrycket. Vacuumet stängs av/sätts på av magnetventilen, som påverkas av styrsignaler från ECU'n. Om inte solenoiden fungerar som den skall så kommer inte vacuumet att kunna hållas och EGR ventilen kommer inte att öppna och stänga som den skall, trots att magnetventilen fungerar och indikerar till ECU'n att allt är frid och fröjd. EGR-ventilen påverkar hur mycket extra uppmätt luft (oförbrända avgaser) som kommer att gå in i insuget. Eftersom magnetventilen som styr EGR ventilen fungerar och inte indikerar något fel i funktionen till ECU'n, så får ECU'n aldrig någon information om att vacuumet till EGR systemet inte fungerar, eftersom vacuumet fluktuerar för mycket. Det kommer alltså inte några oförbrända avgaser när ECU'n är inställd på att det skall komma och man får för mager bränsleblandning. Därav 232.
Det kan förstås vara evapventilen eller tomgångsmotorn eller en kombination av allt detta som löste problemet, men eftersom allt fungerar som det skall nu så vill jag förstås inte experimentera mer med det.
Lycka till!