Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:Man kan väl dock misstänka att Volvo har både lägre förbrukning och lägre utsläpp.
BMW 320d 163hk med en blandadförbrukning på 4,1 liter per 100 kilometer samt ett CO2-utsläpp på bara 109 gram per kilometer är ganska bra
Då bör vi misstänka att Volvo S60 DrivE lätt kommer under detta med en 115 hk .......
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hade velat se en testförbrukning på 4,1l/100km med den BMW:n :wink:

Vi vet att det går att köra t.ex V70 1,6 DRIVe på 4,6l/100km enligt test i AMS. Såg ett test på tysk tv där den "miljötrimmade" 320d inte ens var i närheten av dom siffrorna när man väl var ute och körde på vägen.
av Steff 99
Den enda rättvisa mätmetoden är den som görs i labb enligt EU-normen och då är dessa värden de enda som är värda att jämföra, men som sagt vi får se vad Volvo S60 drivE presterar.
av Tobbev
För mig betyder inte de certifierade värdena ett skit (förutom skattemässigt). Det som betyder något för min del är vad bilen drar när jag kör den med min körstil och under mina förutsättningar.
av Steff 99
Tobbev skrev:För mig betyder inte de certifierade värdena ett skit (förutom skattemässigt). Det som betyder något för min del är vad bilen drar när jag kör den med min körstil och under mina förutsättningar.
Så kan man ju uttrycka det.
Du köper en bil som du tycker är tuff sedan så hoppas du att den inte drar för mycket enligt ditt körsätt.

Normalt sätt så tittar nog flertalet på den officiella bränsleförbrukningen och sedan så väljer man motor efter det som verkar bra och passar ens behov, om man nu är intresserad av vilken bränsleförbrukning man vill ha.
av Amli
XC90_Executive skrev:Jag hade velat se en testförbrukning på 4,1l/100km med den BMW:n :wink:

Vi vet att det går att köra t.ex V70 1,6 DRIVe på 4,6l/100km enligt test i AMS.
Inget snack om att V70 1,6 DRIVe är snål men testet du refererar till är ju inte direkt ett vanligt biltest utan hela grejen går ut på sparsam körteknink. Man hade nog kunnat visa ganska bra siffror med BMW´n under samma förhållanden.
av Amli
Tobbev skrev:För mig betyder inte de certifierade värdena ett skit (förutom skattemässigt). Det som betyder något för min del är vad bilen drar när jag kör den med min körstil och under mina förutsättningar.
Jag håller med. Men som Steff 99 säger är det ändå ett mätbart sätt att jämföra de olika bilmodellerna under samma förhållanden. Sen att ingen bil kan visa upp de siffrorna är en helt annan sak.
av Tobbev
Det är klart att den certade förbrukningen är en fingervisning på vad en bil kan tänkas dra, men jag lägger inte extremt mycket vikt vid det. Min erfarenhet är att olika körstilar kan göra att bilar som är certade högre kan dra mindre än lägre certade bilar. Detta beror ju på körstilen, utväxling etc. Dvs, en bil som är certad till 0.5 l/mil kan dra mindre än en bil som är certad till 0.38 l/mil, helt beroende på att min körstil och t.ex hur jag växlar passar den första bilen bättre.

Sedan kan man ju då resonera om min körstil går att förbättra. Absolut, men man kör ju på ett visst sätt för att man är van vid det och gillar det. Extrem eco-driving är inget för mig (förutom att vid enstaka tillfällen testa hur lågt man kan nå).
av Tobbev
Steff 99 skrev:
Så kan man ju uttrycka det.
Du köper en bil som du tycker är tuff sedan så hoppas du att den inte drar för mycket enligt ditt körsätt.

Normalt sätt så tittar nog flertalet på den officiella bränsleförbrukningen och sedan så väljer man motor efter det som verkar bra och passar ens behov, om man nu är intresserad av vilken bränsleförbrukning man vill ha.
Klart man tittar på förbrukningssiffrorna, men för min del skall det skilja mer än 1dl milen för att jag skall kunna vara hyfsat säker på att den ena drar mindre än den andra, dvs, jag skulle inte välja bort en motor av förbrukningsskäl om den drar 1dl milen mer än nivån under.

Sedan är jag inte speciellt rabiat vad gäller förbrukningen. En bil som drar 1dl mindre milen skulle för min del leda till en besparing på kanske 150 kr i månaden, vilket är skitpengar om man ser till den totala kostnaden för att äga en bil. Det motsvarar t.ex 6h parkering i centrala stan.

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås