Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Jag skall beställa ny tjänstebil och funderar på en V70 2.5FT AFV.
Har någon erfarenheter ang:
Max volym i tanken?
Förbrukning?
Räckvidd?
Räcker baggaget?

Idag har vi bla en V70 Bi-Fuel och är nöjda med allt utom räckvidden... :(

Tacksam för snabbt svar...

Mvh / Håkan
Användarvisningsbild
av FWH
Volvo's tekniska data finns här: http://www.volvocars.com/se/Documents/Volvo_V70_AFV.pdf

Den handlare jag pratade med hade inte sålt en enda, undrar om det finns någon på forumet som har en?

Den har 70 liter bensin tank, så räckvidden på bensin är väl ok, men alla gas bilar lider av mycket begränsad räckvid på gas. Detta i kombination på bristen på gas tankställen på många håll i landet gör att dessa går bort för mig. Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Gastanken har samma volym som den bil du har idag och förbrukningen lär inte vara lägre, Jag gissar att du kommer ca 25-27 mil på de 20 Nm2 gas du har i tanken på AFV. Men som hhedström skriver så har du ju full bensintank = 70 liter så du har faktiskt totalt sett längre räckvidd än på en vanlig 2,5FT. Närmare 100 mil borde du kunna komma på bensin+gas. Bagaget är litet. Jag fick en chock när jag såg det första gången. Från början pratade man om 12 cm men det blev till slut närmare 20cm och det är då inte långt kvar till rullgardinen. Men om jag skall vara ärlig så är det sällan som jag lastar över gardinen så det borde räcka i de flesta fall.

För skidsemestern har du isf råd att hyra en XC90 för den lägre kostnaden per år som du får med gasen ;)
av Linqid
Racetwin2 skrev:Gastanken har samma volym som den bil du har idag och förbrukningen lär inte vara lägre, Jag gissar att du kommer ca 25-27 mil på de 20 Nm2 gas du har i tanken på AFV. Men som hhedström skriver så har du ju full bensintank = 70 liter så du har faktiskt totalt sett längre räckvidd än på en vanlig 2,5FT. Närmare 100 mil borde du kunna komma på bensin+gas. Bagaget är litet. Jag fick en chock när jag såg det första gången. Från början pratade man om 12 cm men det blev till slut närmare 20cm och det är då inte långt kvar till rullgardinen. Men om jag skall vara ärlig så är det sällan som jag lastar över gardinen så det borde räcka i de flesta fall.

För skidsemestern har du isf råd att hyra en XC90 för den lägre kostnaden per år som du får med gasen ;)
Var uppe i Sälen i dec med en V70 AFV -11. Skidorna hade vi i takbox men i övrigt fick vi, 4 personer plus väskor & pjäxbagar, plats. Blev ju att trycka in handväskor och matkassar som handlades på vägen i baksätet på mittplatsen men i övrigt fick vi plats. Men det var inte med stor marginal.. 8)
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Linqid skrev: Var uppe i Sälen i dec med en V70 AFV -11. Skidorna hade vi i takbox men i övrigt fick vi, 4 personer plus väskor & pjäxbagar, plats. Blev ju att trycka in handväskor och matkassar som handlades på vägen i baksätet på mittplatsen men i övrigt fick vi plats. Men det var inte med stor marginal.. 8)
Vi är 5 i familjen...

Skall försöka få loss en AFV ett par dagar för test.

Tack för info / H
Användarvisningsbild
av FWH
XC90_Executive skrev:110mil totalt varav 30 mil med gas. Det är inte så tokigt!
Men poängen är att man ska köra på gas.

Man vill ju helst inte köra helt "tom" så kör man bara på gas så kanske man kan köra 26 mil (drygt 10% kvar) mellan tankningar. Med tanke på hur glest gas tankning är på många håll är det ohållbart för min del.

MEN - om man kör kortare sträckor till vardags och har gas i närheten så kan det ju funka.
Användarvisningsbild
av Gurra82
FWH skrev:
Håller med dig!

Dra samma resonemang med en etanol ägare :D poängen är att du skall köra på etanol och inte bensin :D
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
FWH skrev:

Man vill ju helst inte köra helt "tom" så kör man bara på gas så kanske man kan köra 26 mil (drygt 10% kvar) mellan tankningar. Med tanke på hur glest gas tankning är på många håll är det ohållbart för min del.

MEN - om man kör kortare sträckor till vardags och har gas i närheten så kan det ju funka.
Helt riktigt, storleken på bensintanken spelar ingen roll.
Tyvärr har inte Volvo fattat det än...

Sen orkar man inte planera sin tankning så noga.
Idag kör jag tills lampan lyser och tankar då på nästa mack...
av pumpnasare
Gurra82 skrev:
FWH skrev:
Håller med dig!

Dra samma resonemang med en etanol ägare :D poängen är att du skall köra på etanol och inte bensin :D
Tjena
Jag har kört 11000 mil och tankat B95 3 gånger pga E85 brist
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]