Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Draken
Hej

Jag har köpt en volvo 460 turbo årsmodell -90. den har gått ca 14500mil.
Killen jag köpte bilen av har haft den sen -91, och verkade vara av den pedantiska typen, bilen är verkligen i otroligt fint skick.

I mellandagarna åkte jag en sväng på ca 10 minuter...stannade bilen gjorde ett ärende på 5-10min och när jag då kommer ut för att starta bilen så startar den visserligen men motvilligt...gick väldigt ojämnt och tjuvstannade 2-3 ggr på vägen hem. (det var kallt)
Sen har den gått lite ojämt på tomgång men annars inga problem förrän i slutet på januari. Samma visa...startade jättefint åkte ca 10min, gjorde ett kort ärende och sen gick den verkligen inte bra...stannade innan jag kommit tillbaka till jobbet, fick putta den till kanten för den vägrade starta igen. :cry: När det var dags att gå hem starade den kanonbra och jag kunde flytta på den (parkerade om den)
Sen stod den i två dar innan jag var tvungen att ta med den hem...den startade som vanligt jättebra...kom väl 500m så la den av och gick inte att starta. Då fick bärgaren komma och hämta bilen, så nu har den stått sen dess...28/1. Den har inte gått att starta alls...nu har den fått nytt batteri oxå eftersom pappsen sa att det gamla var helt slut...idag startade den trots att det är 10 minus grader. Pappa har startat och stängt av den ett antal gånger men säger att den går som en klocka.

Kan det vara så att problemet kanske har självläkt? :)
( Felet påminner lite om när tempgivaren på min golf var trasig, samma symtom...stannar och går inte att starta)

Frågar er efetersom ni kanske vet om detta är ett vanligt fel och vad det kan vara?
Någon kanske även kan tipsa om en bra bilverkstad som inte heter bilia...jobbar i nacka och bor i bromma.

tjing
av leif59
Hej hade en 460 -90 som stannade när den blev varm startade när den var kall det var tändmodulen som hade lagt av köpte en på mekonomen för 800 sen var det problemet väck
av woofer
Hej

Ursäkta om jag släpar upp en gammal tråd men jag är lite nyfiken på om trådskaparen fick ordning på sin volvo 460. Jag äger nämligen oxå en 460 som nyligen börjat uppvisa samma beteende.

Jag funderade på om det ev kan vara vatten i tanken som orsakar mina problem då den stått med nästan tom tank senaste månaden.

Den gick bra till macken men när jag startade på macken så gick den väldigt ojämt på tomgången och fortsatta att göra så tills jag kom hem. ( Bor bara några hundra meter från macken) Jag parkerade (den gick fortfarande väldigt ojämt på tomgång och ville självdö om jag inte gav lite gas hela tiden) Jag stänger av den, väntar i typ 30 sek och startar den igen. Då går den jämt och fint på tomgången. Jag stänger av och slår på den igen och den går fortfarande bra så jag tar en liten provtur på ett par mil och det är inga som helst problem.

Jag litar dock fortfarande inte på den då den funkade bra ibland även innan jag tankade upp den och hällde i k-sprit.

Tändkablarna verkar vara i gott skick och det är ingen ärg på kontakterna så det borde inte vara problemet tycker jag.
av woofer
Har provkört lite idag igen och bilen går hur bra som helst. Skulle det kunna vara så att den ibland hamnar i otakt på nått sätt när man startar? Efter som felet verkar försvinna om man slår av den och direkt startat den? Det sitter en liten diagnostikenhet i den så jag ska se om det går att få ut några felkoder som kan vara behjälpliga.

Har gått igenom alla kablar och kontakter som jag hittar i motorrummet och det verkar inte vara nått uppenbart fel. Funderar på att spraya alla kontakter med 556 för att vara på säkra sidan. Den enda trasig kabel jag hittar går till generatorn. En liten tunn svart/röd sak ser ut som den skulle kunna vara en kabel för någon givare eller liknande. Dock har jag ju provkört medans den kabeln är trasig och bilen har ju fungerat dom senaste dagarna. Någon som har någon aning om vad den tunna lilla kabeln kan vara för något? Ska klämma på en ny kabelsko och sätta fast den iaf.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]