Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

zäta skrev:Några frågor, om du har växeln i neutral och vrider till startläget klickar det i något relä i reläboxen som sitter bakom batteriet i motorrummet?
Om det inte klickar så är det förmodligen immobilisern eller larmet som stängt av möjligheten att starta starmotorn.
Om du har fjärrkontroll till dörrlåsen så prova att låsa och låsa upp bilen med fjärrkontrollen för det fjärrstyrda låset stoppar nog starmöjligheten ..om dörrarna är låsta men öppnas manuellt inifrån.
Alltså ja börjar misstänka något ditåt. Ska kolla upp det du bifogade. 2/76 vet jag inte var det finns men reläet ska jag kolla. Tickar så mycket inne i bilen så man hör inte när man sitter där själv. Öppna och stänga med fjärren går bra men ska inte immobilisern göra så att tändingen inte fungerar då? Jag menar startmotorn snurrar på men det startar inte? Så var det på min Audi. Till saken hör att höger baksidoruta i kombiutrymmet är krossad och där finns ju trådar i fönstret som kan vara kopplat till larm och såvidare. Hur tar man sig förbi det ifall det är så? Den vita flatkontakten i huvudsäkringsboxen kollade jag om det kommer ström vid startögonblicket men det gör det inte. Tyckte mig läsa nånstans att man kan ta sig förbi immobilisern om man kopplar en kabel från den direkt till solenoiden. Måste mäta lite mera nu märker jag så jag får mera kött på benen.
Hinner inte meka så mycket idag men jag hann testa reläet för startmotorn. Första gången klickade det i den sen klickade det inget mera. Sen tog jag bort reläet och satte tillbaka det igen sen klickade det varje gång i reläet men tyst från startmotorn. Men det här måste betyda att jag inte har några problem från immobilizern eller tändlåset. Utan felet borde ligga någonstans mellan startmotorreläet och startmotorn, håller ni med?
Imobilizern kan du bortse ifrån, den har inget med startmotorn att göra. Börja med att prova ett friskt batteri. Funkar inte det sätt en provlampa gärna en h4 lampa på manöverkabeln på starten denna ska lysa när du slår till nyckeln. Jag tror du har problemet i batteriet. Har du provat att koppla ström direkt på manövern på starten? SE TILL ATT BILEN LIGGER I FRILÄGE FÖRST! :wink:
rd350 skrev:Imobilizern kan du bortse ifrån, den har inget med startmotorn att göra. Börja med att prova ett friskt batteri. Funkar inte det sätt en provlampa gärna en h4 lampa på manöverkabeln på starten denna ska lysa när du slår till nyckeln. Jag tror du har problemet i batteriet. Har du provat att koppla ström direkt på manövern på starten? SE TILL ATT BILEN LIGGER I FRILÄGE FÖRST! :wink:
Okej, manöverkablen? Jag har automat. Tänkte ta bort flatstift kontakten till solenoiden och se om den får signal förrän jag provar något annat. Får den det är antagligen batteriet eller startmotorn slut.
rd350 skrev:Imobilizern kan du bortse ifrån, den har inget med startmotorn att göra. Börja med att prova ett friskt batteri. Funkar inte det sätt en provlampa gärna en h4 lampa på manöverkabeln på starten denna ska lysa när du slår till nyckeln. Jag tror du har problemet i batteriet. Har du provat att koppla ström direkt på manövern på starten? SE TILL ATT BILEN LIGGER I FRILÄGE FÖRST! :wink:
Jag har ju testat med annat batteri (dock beg.) + haft startkablar på ingen skillnad. Svårt att tro då att batteriet är slut men inte omöjligt men mera osannolikt då. Åtminstonde ska det komma ström fram till solenoiden i startögonblicket och det ska jag mäta. Gör det så så syns det med polpenna och då gissar jag antingen är startmotorn kaputt eller dålig kontakt (vilket fall som helst måste den bort) eller dålig kräm i batteriet och då köper jag nytt. Visar sig till helgen när jag får mera tid att fixa och får den under tak. Står ute i en driva just nu så det är inge kul att ligga i en pöl och meka. Bilfan ska igång!
Streamportal skrev:En lite uppdatering. Lade in ett nytt fräscht batteri idag. Enda skillnaden är att man hör klicket från startmotorn tydligare. Verkar som felet måste sitta i startmotorn.
Ja det låter som solenoiden är paj, spolen drar men ger inte ström till motorn. Tycker bara det var märkligt eftersom bilen bevisligen fungerat när den flippade.
Kena skrev:
Streamportal skrev:En lite uppdatering. Lade in ett nytt fräscht batteri idag. Enda skillnaden är att man hör klicket från startmotorn tydligare. Verkar som felet måste sitta i startmotorn.
Ja det låter som solenoiden är paj, spolen drar men ger inte ström till motorn. Tycker bara det var märkligt eftersom bilen bevisligen fungerat när den flippade.
Förvisso gjorde den det MEN jag hittade ju flera hackmärken på startmotorn som om någon slagit på den och det tyder på fel tidigare. Sen kan det vara så att det finns avlagringar/rester som ligger i botten på startmotorn och iom att den varit runt så har dessa rester strötts runt i motorn och kanske gjort att det fastnat. Vete fan men eftersom en beg motor inte kostar skjortan så ska jag byta den.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]