Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
batteriet slut, mätte det gamla öi helgen och köpte nytt. Dock lite kortare än det som satt i.
Såg på Biltema att dom har ett "Volvo"-batteri med måtten 354x174x190 mm. Höjden 190 mm, men standard är ca 170. Någon med erfarenhet att biltemas passar? (det är ju 100 AH mot dom 75 jag köpte)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ska det inte vara 80Ah i V70II D5? Har för mig att volvo byter till 90Ah när vissa haft strul med sina batterier!?

Eller du kanske har en V70N?? I så fall kan du ju glömma det jag skrev.. :wink:

(Ps. fyll i din profil ordentligt)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kolla i instruktionsboken. Var batteriet du köpte spec'at för din bil? Jag menar, det går ju inte bara att köpa ett "volvo-batteri" och tro att det går att använda till allt mellan 245 och XC90.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, så enkelt är det inte! Två batterier med samma fysiska mått kan ju ha olika egenskaper när det gäller förmågan att lämna mycket ström!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Varför strula till det så med och fråga folk om mått och grejer och hålla på mäta själv och vara på biltema och kika. gå in på volvo säg vad du har för bil så ger dom dig ett batteri som är rätt??
av CalleV70
jo men läs inlägget istället. Bilia har inte öpet på söndagar! Och Biltemas batterier har jag tidigare bra erfarenhet av. Volvo har standard kanske 80 Ah. Batteriet dör och jag tar ett "volvo" som är 75 Ah. Bilen funkar. Men frågan är om någon har erfarenhet om det större (100 Ah) passar? Att de även kan ha olika egenskaper förstår jag oxå. Men det är inte frågan. Och jag är inte intresserad av 80 Ah Volvo-batteri för 2000:- utan jag vill veta om någon har provat det STÖRRE batteriet från Biltema (för 1000:-). Enkel fråga.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Ibland blir det sämre med ett större batteri bilen ska orka ladda den full så har du 100ah som bilen kanske inte kan ladda fullt har du mera kraft i ett 80ah som den orkar ladda fullt.
Användarvisningsbild
av hollan
det är startströmmen som är viktig den brukar vara för klen till nyare volvo på biltemas batterier obs jag skriver brukar för man blir lätt halshuggen om man inte älskar biltema på detta forumet :P
Användarvisningsbild
av StringerBell
Inte ens Biltema är i verkligheten så primitiva att de bra har ett "volvo-batteri". Söker man på Biltemas hemsida på V70 så får man upp vilket batteri som skall passa till V70N dieselmodeller.

Det är inte svårare än så: Art. Nr. 802882
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]