NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av munktorparen
Vet en annan person som var med om ett liknande fall och han fick en låne bil tills hans bil kom till säljaren
av dali
mojja, tyvärr är det nog för sent att avboka beställningen. När jag beställde en ny V70 för tre år sedan så var det "omöjligt" att avboka den redan dagen efter (försökte avboka den efter någon månad). Bilhandlaren lär alltså få din bil även om du inte vill ha den, då har de rätt att kräva dig på skälig ersättning för att du inte fullföljer köpekontraktet. Gissningsvis så får du "böta" 10% (dvs runt 35.000) om du inte hämtar ut den.

Mitt råd är att du ringer till försäljaren och ger honom en sista chans att fixa fram en lånebil, resan är inbokad/betald och dina bekanta blir också lidande om du inte får en lånebil. Verkar han ointresserad eller säger att det inte går så frågar du vad hans chef heter och kontaktar honom. Vill inte chefen heller hjälpa dig så pratar du med VD:n för företaget. Lugnt och sansat i varje steg, förklara situationen och fråga dem om vad de kan göra för att lösa problemet, det är trots allt inte ditt fel att bilen blivit försenad.

Om det är ett seriöst företag så lär du få gehör förr eller senare, annars är det bara att tala om för dem (fortfarande lugnt och sansat) att du aldrig mer kommer att köpa så mycket som en ventilhatt av dem och att alla som vill lyssna på dig kommer att få rådet att undvika dem till varje pris. Till och med Volvohandlare måste bry sig om sina kunder, även om inte alla verkar ha fattat det.
Användarvisningsbild
av Jensen
Det är ju tyvärr så att din leverans inte enbart hänger på din ÅF.
Att din bil står klar i fabrik ett visst datum betyder inte att den kommer hem till din ÅF dagen efter.
Motor/Eurotransport skall ju även frakta ut bilen till din lokala handlare, det är i dessa semestertider något som tar lite längre tid än vanligt.
När sen bilen kommer fram till ÅF så skall bilen göras i ordning, ofta så har en hel del personal påbörjat sin semester vilket även innebär att även denna procedur tar något längre tid än vanligt.
Jag håller med Dali om att du förklarar ditt problem på ett lugnt och sansat sett så lär din ÅF försöka göra vad han kan för att du skall få din bil så fort som möjligt.
Tycker bara att det verkar löjligt att du sitter och spyr galla innan du ens tagit upp detta med din säljare.
Sen så verkar du så jäkla negativ att jag har svårt att förstå att du gick in och beställde en bil för 300-350tkr.

Köp en Saab istället.
av mojja
hejsan alla.. tack för alla svar o råd...

jensen.

jag har tagit kontakt med min åf som det står längre upp i tråden..
ringde o frågade för 2 veckorsen hur min leverans ser ut.. fick då ett svar om att första veckan i juli ha bilen leveransklar till kund,, alltså skulle bilen vara i gbg 26 juni så dom skulle även ha tid till att ställa iordning bilen..

går själv in på deras hemsida kollar lev o ser att bilen e försenad till 27 juli vilket e datumet för när bilen når sverige..

skickar då mail där jag frågar om detta stämmer o att min semester resa blir lidande då allting e bokat o vissa slantar redan utlagda för denna..

får då till svar ja bilen e försenad beräknad leverans slutet av juli början på aug...

skulle då du inte bli förbannad över att bli bemött på detta sätt då du som kund upptäcker detta på en hemsida istället för att säljaren tar kontakt med dig o förklarar läget o intreserar sig för att fixa situationen..

ångende kontrakt brott så är väl även en försening sådan vilket volvo ska böta för eller e dom så äckliga att det finns en massa i det fin stilta bara till deras fördel?

känns fortfarande som att man inte är kund hos dom utan att man ska vara glad att man får en bil överhuvdtaget..

blir det ingen ording på detta imorgon så blir det defenetivt ingen volvo för mig detta år..

då får det istället bli en bmw istället.

m.v.h mojja
av JÅJ
Hade väl tur fik min 06 efter 4 veckor men då var det inte Bilia de lovade 8 veckor på samma bil ...

JÅJ
Användarvisningsbild
av G-kraft
Dali !! du skrev detta: mojja, tyvärr är det nog för sent att avboka beställningen. När jag beställde en ny V70 för tre år sedan så var det "omöjligt" att avboka den redan dagen efter (försökte avboka den efter någon månad). Bilhandlaren lär alltså få din bil även om du inte vill ha den, då har de rätt att kräva dig på skälig ersättning för att du inte fullföljer köpekontraktet. Gissningsvis så får du "böta" 10% (dvs runt 35.000) om du inte hämtar ut den.

Men varför ska vi betala ersättning för att vi avbokar en bil som de är sena med ca 1 månad !? har vi kunder inga rättigheter då ? .....säg vad ni vill , volvo sköter detta på ett väldigt dåligt sätt....jag syftar inte på alla...men jag har minst 4 vänner som har beställt bilar och det blir förseningar..., det handlar inte om 1 dag el 1 vecka då hade det varit oki...men 1 månad och vissa 2 månader....mycket dåligt...skall inte de betala nån ersättning !?...ska inte de böta !? folks semster m.m blir drabbade, blir frustrerad när man läser sådant här...( alltså inte mot dig Dali, men mot volvo ) fan, behandla oss kunder som betalar flera 100.000:- lite bättre...
av agb007
Frågan är vad man som kund föredrar en bil som inte är OK och i tid eller en bil som är sen men utan kända fel.

Jag vet vad jag hade valt.

Tro inte att Volvo (eller något annat företag) föredrar att ha bilar stående som inte levereras. Det är kapitalförstörelse. Oftast när bilar blir sena har det med bristande kvalitet eller antal från underleverantörer eller egna interna problem att göra.
av mojja
men varför ska jag som kund drabbas av att volvo inte kan fixa ihopp en vanlig svensson volvo..

ska jag då snällt säga till min åf det e lungt jag kan vänta i 6 månader på att min nya bil ska funka o inte hamna på en massa garanti rep..

eller ska jag förvänta mig när jag plöjer ner några hundra kkr att få bra service i alla led, trevligt bemötande service minded personal? O det viktigste av allt en ny bil som funkar för jag tror många som jag som köper nytt e ute efter ett problem fritt ägande där man har garantier emot det mesta o förhoppningsvis en bil som funkar problemfritt ett par år..

annars kunde man ju lika gärna köra begangat för en bra mycket billigare peng.

m.v.h mojja
av dali
G-Kraft & mojja, problemet är att Volvohandlaren har förbundit sig att köpa en bil av Volvo och kunden har skrivit kontrakt på att han/hon köper bilen av Volvohandlaren. Om du (mojja) kollar i kontraktet så står det säkerligen att de inte garanterar någon leveranstid eftersom kontraktet är mellan dig och Volvohandlaren, inte mellan dig och Volvo.

Om det hade varit en TV eller en diskmaskin så hade du kanske kunnat kräva att kontraktet inte gäller eftersom de inte levererat varan inom rimlig tid. En bil som är byggd enligt dina önskemål är dock ingen dussinvara och kan därmed inte säljas till nästa kund lika enkelt som en TV/diskmaskin/etc. Det är svårt att säga exakt när en beställd bil byggs eftersom orderingången varierar och en del bilmodeller säljs i hela världen men byggs bara på en enda fabrik. Ibland tar det bara några veckor tills bilen står i hallen, ibland över ett år (t ex första årsmodellen av XC90). Det blir ju inte lättare av att en del säljare är mer eller mindre oärliga och alltid drar till med en orealistisk leveranstid.

Detta gäller alla biltillverkare/-handlare, inte bara Volvo. Leveranstider är alltid uppskattningar och garanteras aldrig. Jag har beställt två nya bilar och båda blev försenade ca 4 veckor, den ena var en BMW och den andra en Volvo. Vill man garanterat få bilen NU så måste man tyvärr köpa en lagerbil och får då förmodligen inte den utrustning/färg man vill ha.

Det enda du kan göra är att prata med säljaren/chefen/VD:n och begära att de ordnar fram en lånebil under semestern, det borde de kunna om det inte handlar om en mycket liten Volvohandlare. Annars är det Sverker på Plus som gäller och jag tror inte ens han kan hjälpa dig ... om det inte står i kontraktet att de garanterar leverans inom en viss tid (vilket jag nästan kan garantera att det inte gör).
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
en muntlig överenskommelse med säljare o köpare är väl lika mycket värd som en skriven överenskommelse..

jag o min säljare hade en muntlig överenskommelse om att min bil skulle levereras första veckan i juli...

då denna överenskommelse brutits av åf så kan väl detta betraktas som ett kontrakts brott?? Eller har jag fel är inte så haj på detta men anser att detta resonemang borde vara rimligt.

isåfall borde jag kunna häva mitt köp eftersom säjaren inte uppfyllt sin del av avtalet och som det nu ser ut inte kompenserat för sitt kontraktsbrott,,

om dom kommer kunna kräva 10% av köp summan av mig för kontraktsbrott borde jag kunna kräva dom på den samma för att hålla min del av avtalet..

detta e ju vanligt bondförnuft anser jag men antar att det aldrig går vägen...

förr i tiden hade vi hästskojare nu har vi bilskojare istället,,,

m.v.h mojja
D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]