NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
Har varit med om att skivor fastnat och det som utlöste det hela var att jag spelat brända skivor med etiketter... Limmet och färgen på etiketterna löstes upp av hettan i spelaren och det blev en kladdig yta i spelaren som gjorde att skivorna fastnade och vägrade ploppa ut...
Fick spelaren utbytt på garantin :lol: , fast det slutade med att hela alu.panelen byttes ut också, för idioten på verkstaden som skulle byta cd:n hade brytit med en mejsel så att det blivit fula märken!! (Fast det var bara bra, för jag hade lyckats fixa en snygg buckla genom att tappa en mobil på den tidigare...) Brända skivor UTAN etikett har aldrig varit några problem, trots att det spelats sådana flera tusentals timmar...

/D
av viktore
Drar upp denna tråd igen då jag förmodligen råkat ut för samma sak med min s40 och High Performance stereon.
Brände en skiva utan etikett idag och stoppade i stereon, som inte började spela någonting utan bara stod och malde.
Försökte då mata ut skivan vilket den då vägrade.

Kan man försöka få ut den på egen hand på något sätt? Läste att någon tidigare hade petat till skivan lite och då fått ut den. Går detta att göra relativt riskfritt?

Mycket tacksam för svar!
av mikkie
Hej hade samma fel som ni och hamnade här för att ja sökte på Google.
Läste lite och testade med att peta lite som stod här ovan men utan resultat!
Sedan prova ja med att blåsa in lite tryckluft (försiktigt.)
Då sa spelaren oläslig skiva och spottade ut den ....så prova de på egen risk dock!!!
Kan ju varit skit på linsen som ja fick bort...Lycka till! :roll:
av extian
BONO69 skrev:Halloj....

Enligt kille på auktoriserad Volvoverkstad så skall man inte spela brända skicor överhuvud taget.
Detta med anledning av att de brända skivorna är mellan 0,1-0,5 mindre i omkrets, vilket på sikt förstör laserpickupen och därav fallet ej hellr spottar ut skivan vid eject....

Bono69
Ha Ha den va bra :-O) menade han mm eller.Så det finns en funktion som mäter diametern på skivorna alltså
en nu en "tekniker på Volvo " ?:-/ ?:-/
man blir så jävla trött :mrgreen: :mrgreen:
av Tartryffel
extian skrev:
BONO69 skrev:Halloj....

Enligt kille på auktoriserad Volvoverkstad så skall man inte spela brända skicor överhuvud taget.
Detta med anledning av att de brända skivorna är mellan 0,1-0,5 mindre i omkrets, vilket på sikt förstör laserpickupen och därav fallet ej hellr spottar ut skivan vid eject....

Bono69
Ha Ha den va bra :-O) menade han mm eller.Så det finns en funktion som mäter diametern på skivorna alltså
en nu en "tekniker på Volvo " ?:-/ ?:-/
man blir så jävla trött :mrgreen: :mrgreen:
Stor humor ja. Skulle lasern gå sönder för att strålen träffar fel sak?
av henrikd
Idag fastnade just en bränd CD-skiva i just min V50:s (2004) CD-spelare, precis samma problem som ni beskriver, den bara "står och tuggar" och säger "Matar ut CD" utan att gå från ord till handling när man trycker på utmatningsknappen.

En intressant detalj är att den fortsätter en liten stund (typ några sekunder) även efter att man stängt av tändningen och dragit ur nyckeln ur låset.

Har provat att "störa" spelaren lite genom att rucka på skivan med hjälp av en isskrapa, man hör hur skivan spinner och skrapar mot isskrapan, men detta hjälpte tyvärr föga.

Om man ska försöka pillra ur skivan (med pincett eller så), borde jag inte då riskera att rubba nån in-/utmatningsmekanism i CD-spelaren? Tänker att den kanske tror sig vara i "CD-skiva isatt"-läge när man sedan startar bilen, varpå man inte kan sätta i en ny skiva, eller kanske t o m spelaren går sönder? Jag har definitivt inte råd att lämna in den på verkstad för 1000:- arbetstid och eventuellt > 1000:- för en ny CD-enhet, så lite risker är jag nog beredd att ta.

Förslag, någon?
Användarvisningsbild
av Fellow
Att få sin spelare bytt för 1000 kr på volvo är idioti. Klarar ni inte det själva så pma mig så byter jag för 200 kr. Går på 10 minuter att göra det om dem nu tar 1000 kr för det så är dem riktiga jävla idioter.

Sen att man inte ska spela brända skivor alls? Är det inte så att dem nyare modellerna stödjer mp3 dataskivor? Vart hittar man såna att köpa?
av viktore
Det är ganska enkelt att demontera stereoenheten och plocka ur skivan, i princip några skruvar som ska av för att kunna dra ut enheten och att därifrån få ut skivan är en barnlek.
av henrikd
Okunnig som jag är kring bilar (både in- och utvändigt) så ger jag mig ogärna på att demontera stereon osv. För att göra det lär jag väl först plocka bort panelen/panelerna framför stereon, vilket förmodligen skulle innebära att jag bryter sönder nån plastdetalj och ångrar mig bittert.

Ska testa att koppla från batteriet, återkommer senare med resultat!

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]