Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vangabo
Hej! Jag undrar om någon vet hur man ställer in en Pierburg förgasare alltså den förgasare med "gult lock där man häller i förgasarolja"
Jag har hållt på att skruva fram och tillbaka med en 8mm lednyckel för att minska respektive öka bränslemängden. Antigen får jag han att gå bra i tomgång men med dålig respons vid gaspådrag och att den går som en påse nötter när den är kall, innan tempmätaren börjar röra mot mittsträcket. Då går han bra på tomgång.
Eller så ökar jag bränslemängden å han går högt i tomgång men har bra gasrespons samt går bättre när den är kall.
De finns också en skruv på insuget som man kan justera vad är den till?

Så jag vill ha hjälp hur man ställer in förgasaren grundmässigt! Sen vill jag pilla själv för att få bästa resultat!
Är tacksam för alla svar!

Mvh Anton
av Amarace
Du skruvar in skruven (minskar bränslet) tills den prcis börjar gå ojämt, vrid tillbaka ytterst lite så den går jämnare igen, där har du oftast den bästa inställningen.
Skruven på insuget är tomgångsskruven, enda skruv som du får röra för att ställa tomgången (inte röra skruven för snabbtomgången på choken alltså).
Användarvisningsbild
av vangabo
okej, Jag har pillat å pillat. Kanske pillat lite för mkt! Orsaken till varför den skakade så in i tusan på låga varv och tomgång va att tändningen va felinställd. Den låg på 0 grader enligt stroboskopet. Justerade de till 7 grader å nu går han fint och är dessutom mycket piggare. De ända är att justering verkar dålig. Vet någon mellan tummen och pekfingret hur långt man ska skruva tomgångsskruven? Om man börjar med den i botten. Hur många varv ska man skruva ut den?
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]