Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev: Så särskilt mycket missvisar inte min färddator när jag jämför med pumpförbrukning, det kan ju vara så att färddatorn inte riktigt "hänger med" vid mer ryckig körning och då missvisar mer. Den största missvisningen får jag vid kortare stadskörning vintertid när bränslevärmaren används mkt. Vid långresor är det inte mkt den felar.
Jag får fel på alla kortare stadskörningar, även sommartid, så jag tror att det är något med start/stop alternativt tomgång som felar. Som du skriver så är den ganska bra på långa sträckor. Detta med bränslevärmaren helt avstängd i båda fallen.
Jag har funderat på de där med att ha bränslevärmaren på auto under körning, förstått att den drar litegrann då den behövs för att få till värmen i kupen men vad händer om man istället använder tiduret och låter värmaren värma upp bilen och motorn innan start? Kommer bränslevärmaren att fortsätta å värma trots att den redan innan start värmt upp bilen?

Om den isåfall inte behöver värma under färd så kan man ju lika gärna använda tiduret med samma förbrukning å ha bilen varm redan från start och man får ju också mycket bättre komfort genom att slippa vänta på att värmen ska komma
dst02 skrev:Jag har funderat på de där med att ha bränslevärmaren på auto under körning, förstått att den drar litegrann då den behövs för att få till värmen i kupen men vad händer om man istället använder tiduret och låter värmaren värma upp bilen och motorn innan start? Kommer bränslevärmaren att fortsätta å värma trots att den redan innan start värmt upp bilen?

Om den isåfall inte behöver värma under färd så kan man ju lika gärna använda tiduret med samma förbrukning å ha bilen varm redan från start och man får ju också mycket bättre komfort genom att slippa vänta på att värmen ska komma
Det är precis så jag använder värmaren, dvs så att jag startar en varm bil och sedan får tillsatsvärmaren vila. Jag ser inte att momentanförbrukningen på min -10 2,4d skulle påverkas negativt av detta. Jag företäller mig att värmaren mår bättre av att slippa ständigt start / stopp som t ex när man är ut e på helgshopping. Enda gången jag sätter värmaren på auto är vid sträng kyla -20 eller så vid längre körning.
Steff 99 skrev:min aktiva farthållare är nog inte speciellt Eco
Den aktiva farthållaren är rena döden för bränsleförbrukning, tänk själva ligga bakom en kärring eller gubbe med keps, 80 km/h till 65 och helt plötslligt 95 och va fort det gick nu 75 ja ni fattar, om man kör med den aktiva farthållaren då får man räkna med ett högre snitt
på 185 mil med min nya DrivE my11 med mest landsväg, en liten del stad med en del backig körning och hyfsat lätt på foten i vinterväder och med dubbdäck visar min V70 0.51 på färddatorn. Bilen har gått sammanlagt 185 mil nu så den är väl inte heller helt inkörd än.

Använt parkvärmaren vid flera tillfällen och snittet ligger sammanlagt på ca 0.65 just nu
Fick min 1,6 Drive vecka 50, har kört ett par-tre tankar nu.
Allra först så hade jag hjälpvärmaren i läget Auto/På, körde ganska lagom på gasen. Då hade jag 0,55 på färddatorn första tanken och 0,56 andra tanken. Vid mätningar vid pumpen motsvarade det 0,60 resp 0,61, helt ok felvisning.
Därefter ställde jag hjälpvärmaren i läget Auto/Av, körde så snålt jag kunde och tankade efter ca 60 mil. Då hade bilen enligt färddatorn dragit 0,47 liter/mil medan beräkningen vid pumpen visade 0,49.
Nu har jag kört "normalt" igen, alltså som första gångerna fast med hjälpvärmare Auto/Av, och hittills visar färddatorn 0,49. Borde vara ca 0,52 vid pumpen.

Kan konstatera att om man har hjälpvärmaren i Auto/På så gör det nog ca 0,3 liter/mil extra. Dessutom vinter och dubbat. Känns som om förbrukningen på sommaren utan vidare kan lägga sig under 0,5 vid pumpen.

Bilen har ju inte ens gått 500 mil ännu. Helt nöjd än så länge!
Bara i början, första tanken. Därefter har jag inte använt den mer än någon enstaka gång. Har fjärrkontroll och har då kört den 15-20 min innan start.

Mycket blandad körning, har 5 mil enkel resa till arbetet, blandad 50-70-90-väg. Lite motorväg.
Ok, Jag har nog kört min parkvärmare med tidursfunktionen 8-10 ggr under en tank och snittet ligger ungefär på ca 0.65 i verkligheten och 0.51 på färddatorn, kört ca 160 mil landsväg på snö å is och ca 25 mils korta avstånd i stan med mycke backe.

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too worn. Check that they are[…]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]