Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av essinge
dieselmagnus skrev:Jag hade enn V70XC 99 som var både seg och törstig. En chippning hos BSR gjorde bilen pigg och förbrukningen sjöng drygt e,2dl/mil. Jag körde i princip bara landsväg.
Vad kostade det? //Jocke
av essinge
Ha ha ha nu tog ni mig med byxorna nere! vet faktiskt inte vad bilskrället heter men det står "cross country" på bakluckan och i annonsen stog den som xc 70 eller så är det en v70 awd, ointresant för mig faktiskt....
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du har den gamla modellen av V70. Kolla på BSR av det kostar nu. Visserligen hade jag inte automat men förbrukningen sjönk markant. Jag normaldkörde och använde bara det fina vridet vid omkörningar. Kolla däcktrycket, jag har 2,8 bar runt om med dubbfria däck 15" och lite drygt 3 bar med 16" dubbfria.
av Andis
Några tips till.
Känns bilen pigg och som den ska? Så det inte är lite halvtäpt katalysator, var vi med om på en med turbo den drog mycket speciellt vid landsväg och var trött. Så du känner nog det direkt

En sak till jag fundera på har bilen samma mönster djup på alla däck? Kolla så inte några har mindre än dom andra, ska vad jag hört kunna bli att fyrhjulsdrifften lägger i under körning med stora slitage på vinkelväxeln på dessa bilar med visco och en sån låsning mellan axlarna borde ju även göra bilen mer trög rullad. Man ska helst skifta hjulen mellan fram och bak var 3 månad på desaa med visco för att hålla däcken jämt slitna och att viscon fungerar bäst. Sa en Volvo försäljare till mig när vi diskutera dessa bilar, enligt honom då inga problem med Visco systemet så länge man håller däcken jämt slitna. Brukar skifta på min med Haldex varje gång jag byter mellan sommar och vinter att dom får turas om mellan fram och bak däcken.

Sen en sak till kolla så inget bromsok ligger på och bromasar lite hela tiden, kan ibland ju vara svårt att känna.

Verkar ju mystiskt att dom släpt ut den på marknaden med så stor förbrukning på landsväg. Är ju iklass med en Xc90 som är betydligt större. Annars blir det väll för dig att chippa den låter som några här har gjort det med fina resultat.

min tar ca 0.8-0.9 i 80-100 km/h efter 100 ca 1,00 l/mil landsväg fortare 150-160 med lite omkörningar ca 1,15 l/mil. Visserligen min från 2004 men så stor skillnad ska det väll ändå inte vara?

Lycka till
Mvh
Andis
av JörgenB
Tyvärr 100års evolution har fört vår bränsleförbrukning bakåt.
En T-Ford drog runt 0,8L/mil. Nu ligger nog snitt bilen över litern. Hur kan det komma sig?
Lite ovanför 1l/mil borde den ligga på med normal högerfot.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hur många Hk hade T-forden? Hur mycket vägde en T-Ford?
Gör så här:
Var två i bilen och se till att kunna köra på en torr väg. Gör tre fullgasrepor ifrån 80-150 och klocka tiden. Beräkna sedan medeltiden. Du kan också dra från 0-100 och mäta tiden men jag anser att det är bättre att köra ifrån rullande start.
av essinge
Ahhh det där med bromsoken kanske skulle va nått att kolla närmare på, nu när jag tänker på det så har den varit trög att komma i väg med efter att ha ansatt handbromsen. så nu använder jag bara parken. men där kan nog finnas en tänkbart fel, tack för tipset Andis., ska kollas. tycker den blir värre för varje dag!

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]