NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
Vid senaste servicen påpekades att vänster inre drivaxeldamask hade spruckit och bilia rekommenderade att detta skulle bytas.

Priset för delen var ingenting, låg på cirkus 300:-

Men totalt sett inkl.jobbet, 3700:-(!)

Detta låter ju helt vansinnigt, va är detta för konstruktion volvo gör egentligen...Måste plocka ner drivaxeln för att få på damasken.......

Sedan är ju priset, förskräckligt dyrt....

Någon som har erfarenhet eller som lämnat in sin bil för byte av drivaxel-damasken?? Hur mkt betalade ni???

V50 T5 2004
av masse7
Jag gjorde det bytet strax innan jag bytte in bilen. klokt...

Vill minnas att det gick på omkring 2200 kr,då enbart en sida.

Gjordes hos Volvo.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Går tydligen också köpas damasker som "limmas" ihop, eller något sådant. Då slipper man riva. Vet inte om det är lika bra hållbarhet, men säkerligen vet någon annan mer på forumet mer om det alternativet.
av jumu01
Jag skulle vända mig till Mekonomen i detta ärende eller ringa runt på orten då det finns seriösa verkstäder som är billigare än Volvos.
Användarvisningsbild
av s80
Tack för de svaren.

Jag ska kolla upp verkstäderna runt omkring här på orten och se vad dom tar för bytet, dvs ej bilia
av danneh
Såna byten har jag alltid gjort själv.
Enda dryga är att det är väldigt kladdigt...
Användarvisningsbild
av s80
Jag forskade lite med dom lokala verkstäderna och fick en prisuppgift:

byte av drivaxel damask vänster,inre 1.440:-

Bilia vill ha 3.500 kr......En aning skillnad.....
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Annars kan man göra som på min arbetsplats. Skita i o byta fastän man påpekar problemet. Sen när väl drivaxeln går åt helvete så får man en jäkla blåsning med kommentaren "o varför i helvete har du inte sagt nåt om det" :roll:
Användarvisningsbild
av s80
Nu är damasken bytt och priset slutade på 1.400kr

Bilia ville ha 3.900 kr för jobbet, detta är rätt pinsamt att ta ut 2.500 mer än vad en lokal verkstad debiterar....

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]