Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att byta styrväxel på min V70 men har kört fast. Allt är nu loss förutom ena oljeröret till styrväxeln. För det första blir jag inte klok på vad det är för storlek på muttern? 19 mm känns lite för stor och 18 mm är för liten!

Har nu kapat upp ett spår för röret på en lång 19-hylsa och kan få på den hylsan så den passar rätt ok. Har dragit så mycket jag orkar med spärrskaft men inget händer. Har även värmt försiktigt med gassvetsen men det hjälpte ej.

Ligger dessutom på golvet under bilen i garaget vilket inte underlättar det hela. Jäkligt trångt att komma åt.

Någon som har nåt specialknep på hur man får loss röret? Specialverktyg?? (med tanke på att muttern verkar vara typ 18,5 mm)

Får jag inte loss skiten i morgon blir det till att kapa röret och köpa ett nytt. Tråkiga är att någon sa det kostar nånstans mellan 1500-2000 spänn hos Volvo. :shock:
Det är en tum mutter som sitter där vet inte storleken men det är tum efter som mm känns förstort/liten
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Märkligt om det vore tum bara på det ena röret? På det lite mindre röret bredvid passade 16 mm perfekt, men det stora tycks alltså vara 18,5?

18,5 mm är ca 0,7 tum. :shock:

Men skit samma. Frågan är hur man ska få loss det? ??:-/
Röret är nu kapat så att jag fick bort styrväxeln. Inte ens när jag hade den i ett skruvstäd gick det att få loss muttern. Slutade med att den gick sönder men det gjorde ju inget.

I morgon åker jag och köper ett nytt rör till nya styrväxeln. :D
16 mm =5/8 tum....
/greenbay
Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]