Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

iigloo skrev:Nu har jag läst på lite. Du FÅR ha positionsljus OCH bakljus tända med DRL men du behöver inte för lagen kräver inte det. Det är alltså inte förbjudet, som TS skrev tidigare.
Här håller jag alltså inte med. Refa gärna till den information som stödjer det påståendet. Observera igen att jag, när jag skriver DRL, endast syftar på de funktionsspecifika (dedicated) lampor som lagstadgas för nya bilar inom EU fr.o.m februari 2011. I dagens bilar är det tillåtet att realisera DRL med halvljus och positionsljus - vanligtvis refererat som halvljusautomatik.

Kan inte någon som har en S60 MY11 kolla hur det funkar på hans/hennes bil så får vi svart på vitt?
Läste på wiki om det och på flera andra motorforum som saxat från lagtexten. Du får ha DLR ihop med bakljus, men du måste inte då lagen inte kräver det. När det talas om DLR är det den nya sorten.
Varför hävdar du så envist att du har rätt? Har du någon referens?
iigloo skrev:Läste på wiki om det och på flera andra motorforum som saxat från lagtexten. Du får ha DLR ihop med bakljus, men du måste inte då lagen inte kräver det. När det talas om DLR är det den nya sorten.
Varför hävdar du så envist att du har rätt? Har du någon referens?
Ja, jag har en referens. Du hittar detta i avsnitt 6.19.7.1 och 5.11 i ECE Regulation 48, som ligger till grund för alla lagkrav kring exteriörljus på fordon inom EU.

6.19.7.1 - Daytime Running Lamp, Electrical connections:
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
5.11 - General specificatons, Position lamps
...the front and rear position lamps, the
end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and
the rear registration plate lamp...
Står inget om att bakljus och positionsljus är förbjudet att använda, bara att de inte slås på tillsammans med DLR.

I Sverige gäller detta för tillfället:

•I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
•Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
•Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Referens: Transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... g_utg3.pdf
Det här blir ju mer och mer intressant! :)

Det känns som att Transportstyrelsen bör uppdatera sitt material en smula. Den första punkten som du citerar är ju direkt motstridig, och framför allt inte uppdaterat med avseende på de senaste DRL-lagkraven. :)

Dock får jag hålla med dig om att formuleringen i 6.19.7 i ECE 48 inte är glasklar och det framgår inte heller i Transportstyrelsens material vilken deras tolkning är. Kika på detta dokumentet som beskriver lagkravsändringen som för DRL som trädde i kraft 15 oktober 2009:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Framför allt nedan avsnitt är intressant:
63 §12 Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECEreglemente 48.
Även om Transportstyrelsen alltså inte skriver i klartext hur de tolkar formuleringen i 6.19.7.1 i ECE 48 så måste väl formuleringen i rött läsas som att det på svenska vägar är tillåtet att ha bakljusen tända tillsammans med DRL, men att det inte är ett krav. Dock görs inte samma tolkning av ECE 48 överallt inom EU så detta kan nog föranleda vissa diskussioner när det börjar spottas ut nya bilar från fabrikerna efter den 7 februari.

HIttade förresten en tråd på ett annat forum som avhandlade just detta spörsmålet, vilket kanske kan intressera någon att läsa:
http://www.familjeliv.se/Forum-5-272/m45835109-1.html
Fick min nya bil igår och provade direkt hur det låg till med DRL-funktionaliteten. Som väntat tänds både halvljus och DRL när ljusvredet står i nollan. Säljaren hade noll koll på detta så jag får ta det med verkstaden. Det måste gå att ställa om detta med en parameter så att bilen uppfyller de nya EU-lagkraven som träder i kraft om mindre än en månad.
XC90_Executive skrev:Fast vad jag vet är det för lite "kräm" i LED-ljusen för att det ska räcka som det är nu?
Vet du detta eller är det en gissning? Om ljusintensiteten och ljusspridningen uppfyller ECE Regulation 87, Revision 2, så är de att betrakta som Daytime Running Lamps, och då får de inte vara tända samtidigt som halvljusen. Se intensitetskriterierna nedan:
7.1. The luminous intensity of the light emitted by each lamp shall not be less
than 400 cd in the axis of reference.
7.2. Outside the reference axis and within the angular fields defined in the arrangement
diagram in Annex 7 to this Regulation, the intensity of the light emitted by each
lamp must:
7.2.1. In each direction corresponding to the points in the table of standard light
distribution reproduced in Annex 3 to this Regulation, be not less than the minimum
specified in paragraph 7.1. above, multiplied by the percentage specified in the said
table of the direction in question, and
7.2.2. not exceed 1,200 cd in any direction the lamp is visible.
Om Volvos bilar som byggs efter 2011-02-07 inte har funktionsspecifika lampor som uppfyller detta så bryter de alltså mot EU-lagkraven. Då min bil är byggd före detta datum så gäller inte lagkravet, men om bilen har lampor som uppfyller ECE Regulations 87 så får inte halvljusen vara tända samtidigt. Skall bli intressant att höra vad verkstaden säger i frågan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]