Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benzonbenzon
Hej alla problemlösare!Har köpt en volvo 850 glt-94 aut.På julafton skulle jag starta bilen men fick använda startkablar pga av kyla -29 följande hände att oljepåfyllnadslocket flög rakt upp med en smäll!lämnade in den nu på volvo dom sa att topppackningen nog hade gått +att det va aut låds olja i expkärlet.bilen hade inte kokat före men när det va kallt så tog det tid innan den växlade upp till högsta växeln ibland när den stog stilla en längre tid.pratat med en kille som sa att det nog är vevhusvent som också var igensatt.bilen för övrigt är bra 21.000 mil.frågan är om det är alla dessa saker på en gång om det är värt å lämna in bilen på nån billigare verkstad.vga jonas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja om locket flög upp så är troligtvis vevhusventen täppt, kanske även var frusen vid tillfället.

Att få växellådsoljan att blanda sig med kylarvattnet räcker väl med en trasig kylare, oljekylaren sitter ju däri.

Går motorn? Går bilen att köra?

/Kalle
av *pettson*
Ställ den i värme eller försök få den uppvärmd. Den är frusen på ett sätt som skadar motorn om du fortsätter försöka.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
benzonbenzon skrev:Hade den inomhus när den startade till å sen bogserade jag den till volvo.kan det vara topppackningen med?
du är vet om att man ska inte bogsera en automat längre sträckor? du kan skada växellådan
av *pettson*
benzonbenzon skrev:Hade den inomhus när den startade till å sen bogserade jag den till volvo.kan det vara topppackningen med?
Var den uppvärmd i värme vid startförsöket, och ändå sköt påfyllnadslocket? KAll kan jag tänka mej, vore generaltätt och totalt igenfruset isåfall. Det var ytterst märkligt att inte ett par packboxar flög ut och oljestickan tittade upp samtidigt. Men inget av det har med blockpackningen att göra.. Att ha växellådsolja i vattnet har inte nåt som helst med en blockpackning att göra, inte att ha vevhuskompression heller. Det beror på en brusten oljekylare i gaveln på kylaren och som sagt täppt ventilation. Bogsering automatlåda: MAX 20km/h och max 30km i längd för att undvika skador på växellådan.
av benzonbenzon
Hej pettson!bilen va kall när den flög upp sen ställde jag in den i garaget den stog ungefär i 12 tim innan jag provade igen.pratade just med en kille som sa att det är lika bra å byta topppackningen å provtrycka toppen.kan man inte kolla toppen på annat sätt?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
benzonbenzon skrev:Hej pettson!bilen va kall när den flög upp sen ställde jag in den i garaget den stog ungefär i 12 tim innan jag provade igen.pratade just med en kille som sa att det är lika bra å byta topppackningen å provtrycka toppen.kan man inte kolla toppen på annat sätt?
Den där "killen" du pratade med, var han en av dom som du ska betala för att byta toppackningen? Isåfall skulle jag gå till en annan verkstad, för en andra åsikt!
Jag tycker att du ska fundera mer än en gång på det som Pettson skriver, för där ligger det mycket erfarenhet...
Det finns ju igentligen inget som talar för att toppackningen är slut.
Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]