Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Allbilverkstaden tar 6 500 kr för kamremsbytet. Bilia tar ockerpriset 13 700 kr.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
http://motor.msn.se/nyheter/2011/01/14/ ... ge-content

Efter att läst ovanstående artikel kan bara konstatera att Bilia bedriver en oseriös prisättning för sina verkstadsnotor.
Vad man blir mest bedrövad av är att en icke märkesansluten verkstad ställer upp med att det undersökande teamet för filma hela förloppet medans Bilia inte släpper in någon inom sina murar så att det inte blir dokumenterat om hur det kan ta så lång tid för deras verkstadarbeten men troligen betalar kunden för båda fikapauserna och lunchrasten och säkert för annan dödtid också samt för deras upptrissade så kallade orginaldelar!

Man får bara ett förakt mot Bilia, vilka ynkryggar!
av Nilson
Inte mycket att reta upp sig på!
Så här ser det ut överallt i alla möjliga branscher.
Utöva din makt! egentligen den enda makt du har.
Det är du som bestämmer vad du gör med dina pengar och på vilket företag du vill lägga dom.
Står dom utan kunder så måste dom anpassa sina priser till verkligheten.
av larsolsson
Jag skulle rekommendera att kolla priser på andra Volvo verkstäder. Bilia (i Stockholm) är i särklass den dyrast volvoverkstaden jag varit på. Kolla upp hur det ser ut i övriga landet. Även reservdelspriser kan skilja en hel del.
Mitt batteri var 20% dyrare på Bilia än en landsorts-volvoverkstad.

Läser man Bilia's samt Solna Biltekniks kommentarer på deras arbete så tycker jag också man skall vara lite försiktigt att dra slutsatsen att Solna Bilteknik är en kanonverkstad. Det finns även en hel del kritiska recensioner här i forumet om SBT. De verkar få jobbet gjort men frågan är om kan lita på det till 100%. De verkar inte heller rapportera ev. fel som de hittat på vägen (enligt artikeln). Det tycker jag en riktig verkstad skall göra.

/ Lars
av Lövet
Solna Bilteknik skulle jag inte under några omständigheter gå i närheten av. Det är konstaterat att de tar betalt för jobb som inte utförs och att de vägrar åtgärda uppenbart slarvjobb.

Däremot så blir det ju uppenbart att Bilia fullkomligt ockrar i sin prissättning och inte vågar visa vad det är som tar så mycket längre tid. I verkligheten tar det inte längre tid på Bilia utan är bara fruktansvärt mycket dyrare. Så fort garantitiden är över på era nybilar - välj en annan verkstad.
av greenbay
Eller ta en "lillsemester" till landsbygden. Lämna in bilen på en verkstad som kan bilen, gå och ät middag, sedan övernattning på stadsotellet innan man åker hem igen.. Samma totalkostnad, men en helt annan upplevelse.
Har hört om massor med mäniskor som åker från Gbg till Kajsa Jansson för att både köpa, byta in, och serva bilen.
Bara ETT exempel i mängden.
/greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag säger som jag brukar.
skit i hur lång tid det tar. Dom har ju fasta priser. passar priset dig, så lämnar du in bilen där. passar inte priset så lämnar du in bilan nån annan stans.

Viktigt är dock att man tar reda på att samma jobb görs!
ibland får man inte samma jobb gjort om man nu tittar på tiden, o ibland handlar det om at ha rät grejor eller veta hur man ska göra, då kan man göra samma sak på kortare tid.
så det kan vara svårt att veta om den som gör det fortare gör det för han är duktigare/har bättre grejor eller för att han inte gör samma sak som den andra.

Strunta i tiderna o konsentrera er på vad som ska göras med bilen o jämför det med priset, det är ju ett fast pris så tiden har ingen betydelse.

Sen när det gäler psiset (helt utana att lägga mig i denna artickel eller företagen artickeln) I bland kan det ju vara bättre för person A att betala mer, då han kasnke få ett mervärde på annat sätt. kan var srvice, trygghet, eller kombinationen att han kan göra annat i området m.m.
av PaS83
greenbay skrev:Har hört om massor med mäniskor som åker från Gbg till Kajsa Jansson för att både köpa, byta in, och serva bilen.
Bara ETT exempel i mängden.
/greenbay

Vad åker dom då? Tidsmaskin? :D :D :D

Kajsa Jansson Bil AB och Fryksdalens Motor slogs samman kring årsskiftet 1997/1998
och bildade då företaget Helmia Bil AB. Det företaget finns kvar idag dock!
av greenbay
Det var väl iochförsig under slutet av 90-talet detta var vanligast, men jag menade mer principen. Man lyssnar runt lite, så man slipper de dyra ställena.
Är det verkligen så länge sedan???
Tog Helmia över Kajsa Janssons ideer om kundvård?
/greenbay
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]