Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
Vad är det egentligen som gör att packboxarna i de femcylindriga motorerna allt som oftast inte håller tätt.
Dålig kvalitet, dålig olja, för högt tryck !?.Med min första 850 GLT dök detta problem aldrig upp men däremot på en S70 T5.Dropade extremt lite redan hos bilhandlaren där handlaren sa att det förmodligen var ett av Volvos största problem speciellt för ägarna med en undermålig packbox.Bilen hade då stått still ca fyra månader utan uppstart.Köpte bilen ändå och den har sedan rullat var och varannan dag där läkaget upphörde helt och hållet och aldrig återkom.Men man blir ändå förvånad när problemet för så många Volvo ägare tycks vara ganska så omfattande och framförallt kostnadskrävande.Gör då Volvo rent skit i denna fråga eller de har imiterat Britisk bilindustri från sjuttiotalet med inbyggt oljedroppande där det om det vore en konstruktionsmiss väl borde ha åtgärdats ganska så snabbt !?.Om nu någon vet !?.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Konstruktionen i sig är långt från unik. Ett stort problem är att ägarna inte läser hela instruktionsboken eller är tillräckligt intreserade för att se till att sköta vevhusventilationen som det är föreskrivet. Volvo har ju bytt till en annan packbox under åren än dem som satt där först, men grundproblemen är demsamma.
av Nilson
Marlboroman skrev:Konstruktionen i sig är långt från unik. Ett stort problem är att ägarna inte läser hela instruktionsboken eller är tillräckligt intreserade för att se till att sköta vevhusventilationen som det är föreskrivet. Volvo har ju bytt till en annan packbox under åren än dem som satt där först, men grundproblemen är demsamma.
Vad står det lite förenklat om vevhusventilationen?
av *pettson*
Tja det finns ju fler vägar att gå för att slippa packboxproblemet. Ett av dom är att göra en kapslad metallgavel till packboxen, samt göra vevhusventen helt nyskapande.
Men det uppstår av TVÅ saker, ibland den ena, ibland den andra och ibland en kombination. Jag bortser ifrån faktorn ålder.. För ålder gör inte en packbox tätare.
Ett är ju förhöjt vevhustryck som tvingar ned tätningsläppen för hårt mot vevaxeln.
Det andra är att föroreningar utifrån slipar både tätningsläppen och vevaxeln. Mestadels är det kopplingsdamm men ofta även vanligt damm som sugs in och så småningom gör sitt jobb, därför är det vanligare på manuella bilar än automat. Dom senare vevaxeltätningarna har en filttätning just därför på utsidan om den riktiga tätningsläppen.
Problemet är ju inte unikt för volvo på nåt sätt även om många tror det. Det är ett vanligt fel på saab, opel, toyota, volkswagen, mitsubishi med flera. Men där blåser inte kunderna upp problematiken på samma sätt, konstigt nog förstår man att en packbox inte håller i evighet. Dom förstår att det inte är nåt direkt konstigt när en 14år gammal packbox blir för hård av ålder, eller när motorns vevhusvent inte rengjorts så packboxen får stryk inifrån, eller när motorn aldrig får gå varm så den fyllt vevhusventen med sludge och därmed trycker på packboxen.
Egentligen är problematiken att volvo mer eller mindre ger en image av att inte ha samma fel som alla andra med samma konstruktion.
Till och med gamla B20, B21, B23,B230 krävde sina packboxbyten men på den tiden ansågs som sagt inte det vara nåt konstigt. Det är bara idag det är konstigt.. trots att konstruktionen är densamma.
av Hemulen
Kanske till och med ansågs bra att det läckte lite olja förr,rostade ju inte där det stänkt olja :-)-) . Bilprovningen har ju också blivit lite petigare när det gäller oljedropp................kanske uppmärksammas mer då :D .
av PTV
Är uppväxt med B18, B20 och B21 motorer i Amazon och 140-240 serien där de gick friskt i mitt föräldrahem.Många av dessa låg ibland på en bänk för mindre renoveringar men aldrig någonsin att det var fel på någon packbox på dessa motorer som ledde till oljeläkage.Detta var enligt mig en moderniserad stridsvagnsmotor (ironi) i min barndom som man kunde slå på med en slägga och de gick lika tacksamt ändå.Saab har jag också haft några, 96, 99 och 900 och inga problem med packboxarna för egen del där heller.Inte ens på Ford motorerna läkte det något i några V6 motorer som jag kryssat fram i.Honda motorerna läkte inte en droppe överhuvudtaget i mitt eget fall.En BMW 525 i min ägo gick friskt men aldrig något oljeläkage från denna del av motorn.En gammal Valiant som var robust som ett kassaskåp motormässigt.Däremot läckte min gamal fars Volvo 760 friskt.Mina bilar var kanske unika, tror inte det. :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nilson skrev:
Marlboroman skrev:lite text
Vad står det lite förenklat om vevhusventilationen?
Det står inte något speciellt alls i instruktionsboken (sida 9:6 i min bok för -94) förutom intervallerna för kontroll och åtgärd. Första inspektionen ska göras vid 9000 mil och sen står det rengöring var 4500:e mil. Dock luddigt skrivet om det ingår i normal service vid dem miltalen eller om det är tillval. Skulel väl tippa på det senare alternativetutan att veta säkert.
Användarvisningsbild
av Variosboy
PTV skrev:Är uppväxt med B18, B20 och B21 motorer i Amazon och 140-240 serien där de gick friskt i mitt föräldrahem.Många av dessa låg ibland på en bänk för mindre renoveringar men aldrig någonsin att det var fel på någon packbox på dessa motorer som ledde till oljeläkage.Detta var enligt mig en moderniserad stridsvagnsmotor (ironi) i min barndom som man kunde slå på med en slägga och de gick lika tacksamt ändå.Saab har jag också haft några, 96, 99 och 900 och inga problem med packboxarna för egen del där heller.Inte ens på Ford motorerna läkte det något i några V6 motorer som jag kryssat fram i.Honda motorerna läkte inte en droppe överhuvudtaget i mitt eget fall.En BMW 525 i min ägo gick friskt men aldrig något oljeläkage från denna del av motorn.En gammal Valiant som var robust som ett kassaskåp motormässigt.Däremot läckte min gamal fars Volvo 760 friskt.Mina bilar var kanske unika, tror inte det. :D
Min familj har haft följande bilar med packboxbyten:
144:a med B18
245:a med B21A, 1980:a
245a: med B230F, 1987:a

Dock har alla tre gett upp någonstans runt 30k mil, så det är ju inte alls konstigt, å andra sidan rullade ju ofta dessa bilarna rätt långt, så ovanligt lär det inte vara på något sätt..
Användarvisningsbild
av CarMan
Har volvo problem med p-boxarna?
Vilken p-box då? & på vilken motor & årsmodell finns problemet?
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]