Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Winchester skrev:
shift850 skrev:Jag försöker igen. Finns det fler med D3 XC70 AWD MY11 Geartronic här som kan berätta om det är sport-läge på den automatiska kassan?

Och, någon som vet om det finns några skillnader mellan norska och svenska bilar?

Hälsningar från Norge
På Volvo i Notodden har de i allefall lastet ned ny programvare til aut. D3,der folk har klaget
på treg automat. Da har det dukket opp en "S" i displayet,som ikke var der før og bilen har
giret raskere
Då verkar det som om det är en programfix man installerar på verkstaden i Norge och inte från fabrik när bilen är ny.
av Winchester
Steff 99 skrev:
Winchester skrev:
shift850 skrev:Jag försöker igen. Finns det fler med D3 XC70 AWD MY11 Geartronic här som kan berätta om det är sport-läge på den automatiska kassan?

Och, någon som vet om det finns några skillnader mellan norska och svenska bilar?

Hälsningar från Norge
På Volvo i Notodden har de i allefall lastet ned ny programvare til aut. D3,der folk har klaget
på treg automat. Da har det dukket opp en "S" i displayet,som ikke var der før og bilen har
giret raskere
Då verkar det som om det är en programfix man installerar på verkstaden i Norge och inte från fabrik när bilen är ny.
Ja men tror ikke den er vanlig,de måtte kontakte Volvo i Göteborg for oppdatering
Användarvisningsbild
av kalhygge
Steff 99 skrev:

Hälsningar från Norge
Det verkar vara några som kört D3 AWD med sportläge, men säljare och Volvo förnekar att D3 AWD levereras med sportläge i varjefall på svenskmarknad.
joo, har möjlighet att få fram ett "S" på min MY11 xc70 d3 awd (163 hk / 420 nm) Geartronic , uttagen för nån månad sedan.

MEN... Jag skulle hellre vara utan!

Allvarligt talat - Vem vill köra sportigt varje dag med en volvokombi??? :)

D3an har ju "strypt" effekt över ca 3000 rpm, så varva motorn känns onödigt, bättre nyttja vridet på lägre varv.
(Kan tro att D5 uppför sej annorlunda, lika så om man kör i Polestar, BSR el motsv i D3 awd.)

Problemet för mej nu MED sportläge: När jag drar släpkärra, vill jag enkelt kunna slå i "manuellt "läge, för att slippa nerväxlingar i uppförsbacke på AFH.
Men som det är nu så kommer det där "S" upp, och så växlar bilen ner direkt. Då får jag manuellt trycka i 6an, då jobbar lådan som den ska.

Förövrigt tycker jag lådan sköter sej riktigt bra i normalläge, jämfört med den MY10 D5 jag även testat - den var faktiskt mer stirrig..
Och jag är förövrigt rätt kräsen med hur autlådor ska uppföra sej.. :)
Steff 99 skrev:Då verkar det som om D3 AWD har sportläge, man slutar aldrig att förundras över säljarnas obefintliga produktkunskap... :roll:
Helt sant!

Blir spennende å se om XC70'n min får sportsmodus.
Hvis ikke, så får jeg høre med Volvo Notodden.
shift850 skrev:
Steff 99 skrev:Då verkar det som om D3 AWD har sportläge, man slutar aldrig att förundras över säljarnas obefintliga produktkunskap... :roll:
Helt sant!

Jeg fikk min 2011 XC70 D3 levert for 2 uker siden. Den har sportsmodus.

Jesper
JesperHA skrev:
shift850 skrev:
Helt sant!

Jeg fikk min 2011 XC70 D3 levert for 2 uker siden. Den har sportsmodus.

Jesper
Etter laaang ventetid fikk jeg også min XC70 D3 AWD SUMMUM igår, og ja, automatkassen har sportsmodus!

Jeg ble altså feilinfomert av både återforseljaren og volvo sentralt (De sa den IKKE hadde sportsmodus).
Svært fornøyd med bilen så langt :)
Gratulerer med den nye bilen.
Jeg kjørte for første gang en bil med sportmodus den 25. okt i fjor. Og opplevde dette som et svært godt valg for automaten. Håper du blir fornøyd med dette i bilen din. Men det vil med en optimering bli ennå bedre :D .
Jeg har selv opplevd å ha blitt feilinformert av Volvoforhandler og Volvo sentralt. Det virker som at de ikke har særlig interesse eller ønske om å informere riktig.
Håper du får en fin vinter med den nye bilen.
Vennlig hilsen Twendor.
av Enzo
kalhygge skrev: D3an har ju "strypt" effekt över ca 3000 rpm, så varva motorn känns onödigt, bättre nyttja vridet på lägre varv.

Så du vill inte utnyttja maxeffekten i motorn som ju kommer vid 4000 varv?
Du har ju mer effekt på höga varv, dvs bätte acc.
Twendor skrev:Gratulerer med den nye bilen.
Jeg kjørte for første gang en bil med sportmodus den 25. okt i fjor. Og opplevde dette som et svært godt valg for automaten. Håper du blir fornøyd med dette i bilen din. Men det vil med en optimering bli ennå bedre :D .
Jeg har selv opplevd å ha blitt feilinformert av Volvoforhandler og Volvo sentralt. Det virker som at de ikke har særlig interesse eller ønske om å informere riktig.
Håper du får en fin vinter med den nye bilen.
Vennlig hilsen Twendor.
Takk for det.
Er sjokkert over hvor lite volvoselgerene kan om sine biler. Volvo har hatt ett veldig godt år i Norge, så bilene selger seg selv virker det som, og ikke pga selgerene.
Ja, ved optimering vil nok sportsmodusen komme mer til sin rett.

Enzo:
Med D3 AWD motoren skjer det veldig lite over 3000rpm, stemmer bra med denne orginal-kurven er min oppfatning:
http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1751/chart/
En nedstrypt D5 motor, som sikkert har godt av litt "justering", men jeg er litt redd for å forlora nybil-garantien.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]