Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RonnyL
Hej alla.

Har försökt få lite mer fyr i spisen på min förgasarförsedda 740 -86. Bytt tändkablar, stift, rotor osv. Nu är det bara soppafiltret kvar, men jag hittar det inte. Enligt Haynes bör det sitta synligt runt förgasartrakten, men inte då.

Lyfte den idag för att se om jag hittade den under men icke. Tips om det mottages mycke tacksamt.

Felet med bilen är att man får gasa så ordentligt för att den ska varva upp, den känns slö helt enkelt. Bytt membranet o luftfilter med.

Som sagt, tacksam för tips.

MVH Ronny.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Då har du troligen inget filter...men du kan ju alltid sätta dit ett själv,är bra och ha då det hindrar smuts från att nå förgasaren...filtret kan köpas på de flesta mackar.

Kollat nålen i förgasaren,kollat efter tjuvluft,kollat vakuumslangarna?
Användarvisningsbild
av kottetrance
vart sitter det på en 745 -88:a utan förgasare ?
av Addekarlsson
Sitter under bilen bakom förarstolen, i en vagga tillsammans med soppapumpen. Den stora cylindern är filtret. Den mindre med kablar är pumpen.
Var beredd på söl när du lossar filtret... :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av olafixar
Addekarlsson skrev:Sitter under bilen bakom förarstolen, i en vagga tillsammans med soppapumpen. Den stora cylindern är filtret. Den mindre med kablar är pumpen.
Ehhh...på min 740 -86:a (insprutare) sitter soppapumpen tillsammans med ”tryckregulator” i "vaggan" och bränslefiltret finns ju till höger i motorrummet...en rund aluminiumburk som är ca18cm lång och har en diameter på ca 8cm…lätt att hitta med andra ord :wink: men då har jag ju som sagt var en -86:a
av Addekarlsson
Webbmaster skrev:
Addekarlsson skrev:Sitter under bilen bakom förarstolen, i en vagga tillsammans med soppapumpen. Den stora cylindern är filtret. Den mindre med kablar är pumpen.
Ehhh...på min 740 -86:a (insprutare) sitter soppapumpen tillsammans med ”tryckregulator” i "vaggan" och bränslefiltret finns ju till höger i motorrummet...en rund aluminiumburk som är ca18cm lång och har en diameter på ca 8cm…lätt att hitta med andra ord :wink: men då har jag ju som sagt var en -86:a
Hmm.... *funderar...* Slår en koll i Vadis...
Så här är det:
Har man en B230E, så sitter soppafiltret i motorrummet vid torpeden.
Har man en B230F, så sitter soppafiltret i vaggan under bilen.

Mvh/ Adde
av Gabber
på min gamla b230E satt soppafiltret i vaggan under bilen
av jonas_bjork85
På far mins 745 gle -86a sitter filtret i ''vaggan'' under bilen. men på min 744 gle sitter filtret uppe vid huvfjädern på förarsidan... båda 2 med b230e..

//jonas
av Addekarlsson
Hmm... Nu blir det till att reklamera programmet Vadis tror jag... :twisted: :P
Ja ja, spela stor roll egentligen. Sitter inte filtret i motorrummet vid torpeden, så sitter det under bilen. En del bilar har inget soppafilter alls, andra har sånt där litet klassisk filter i plast från macken så..... :wink:
Användarvisningsbild
av kottetrance
hehehe... ja ja det finns 2 platser man kan söka iallfall .. =o) ...
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]