Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
XC90_Executive skrev:Ja, det går att se ändå.
Har hört många olika svar på det, en bekant som är märkes mekaniker menar att de inte ser det, han har jobbat många år, han sa dock att man kanske skulle kunna hitta nåt som indikerar nåt om man gräver djupt på nåt sett KANSKE, om det är fultrim som ger massa felkoder.

Själv vet jag inte. Men tror inte det är säkert att det syns om det är återställt, HUR skulle det synas..? Det är ju en typ av dator med...
av dst02
Jag har funderat på seriöst trim från antingen BSR eller RICA, kan va bra å veta hur de ligger till ifall man skulle behöva nån garantiåtgärd nångång å dom skulle få reda på att bilen gått me trim/optimering.
av matzen10
Precis som XC90 skriver; det lagras i loggar. Flera stycken till och med. Så om volvoverkstaden vill läsa ut dessa loggar kan man se om/när ommodifieringen är gjord/avinstallerad.
På rutin finns ingen anledning att läsa ut loggarna men det går, som sagt.
Troligtvis gör verkstaden det bara på rutin ifall en kund har fått någon typ av maskinellt/större mekaniskt haveri och gör gällande att det är konstruktionsfel eller något annat ersättningsbart som kunden gör gällande i samband med haveriet. På så sätt kan Volvo friskriva sig ansvar för t.ex. haveriet, om det uppstår.

Dessutom är Volvo, tillverkaren, väldigt intresserade av sina bilars loggar i samband med olyckor, som säkert de flesta känner till. Detta för att kunna se vad, om möjligt, kan ha varit bidragande till olyckan; t.ex. om föraren skruvade på volymen för radion precis innan smällen, gasade hastigt eller blippade på RTI:n. Så antagligen är det ett välutvecklat system för loggning av allt som sker med bilen.

Så om du trimmar bilen och något haveri sker så kan du troligen säga ajöss till ev. ersättningsanspråk du kan tänkas ha. Å andra sidan är det sannolikt sällan som något så allvarligt sker om du använder en välrenommerad firma som t.ex. BSR. Ett bra alternativ, ur försäkringssynpunkt, är ju Polestar som "mjuktrimmar" åt Volvo. Inte riktigt lika höga effekter som t.ex. BSR men det kanske är just därför som Volvos garantier fortfarande gäller trots denna optimering?

Själv har jag haft BSR steg 1 på min förra S60 och var mycket nöjd! Ja, över 2400 varv det vill säga; under det var det precis som vilken annan 2,5T som helst ;-)

M V H
---> Matz
av Freddi
matzen10 skrev:Ett bra alternativ, ur försäkringssynpunkt, är ju Polestar som "mjuktrimmar" åt Volvo.
Är det någon som på allvar tror att det är polestar som programmerar Volvobilarna? Det görs nog bäst av Volvos motorprogrammerare själva. Skulle Volvos egna ingenjörer vara såpass komplett inkomeptenta att man måste ta in folk utifrån för att plocka ur 15 hästar extra? Yeah, right... Att polestar används som marknadsföringsverktyg är ju en helt annan grej.
Användarvisningsbild
av kvantskum
matzen10 skrev:Precis som XC90 skriver; det lagras i loggar. Flera stycken till och med. Så om volvoverkstaden vill läsa ut dessa loggar kan man se om/när ommodifieringen är gjord/avinstallerad.
Helt korrekt.
De kan enkelt se bl.a. hur många gånger ny mjukvara blivit inprogrammerad (T.ex. BSR eller Rica softloader), och även tidpunkterna när det gjorts.

Om bilen har automatlåda så kan det maximala vridmomentet lådan fått jobba med läsas av.
Om bilens standardvärde är maximalt 340Nm men 420Nm är loggat...
Vad kan det bero på månne?

Om det skulle hända något med bilen och man "tankar" över originalmjukvaran innan bilen lämnas till verkstaden, så kan dom se det med.
En ny icke Volvo mjukvaruladdning dagarna innan ett garantianspråk?
Det skulle också med säkerhet tolkas som väldigt suspekt.. :wink:
av dst02
Att summera detta kanske är att de är bäst att vänta med trim tills garantin gått ut.
Å andra sidan som någon skriver så är det säkert mycket sällan som ett så allvarligt haveri sker pga några hästar fler. Tanken med trimmet är inte att köra fullgas ända in i varje gathörn,tvärnit å sen fullgas igen, bara skönt med lite extra pulver vid omkörningar och ut på påfarter å annat.
Användarvisningsbild
av SvenB
dst02 skrev: bara skönt med lite extra pulver vid omkörningar och ut på påfarter å annat.
Om man vill ha det, har man inte valt fel motor då om man valt 1,6D?
av matzen10
Freddi skrev: Är det någon som på allvar tror att det är polestar som programmerar Volvobilarna? Det görs nog bäst av Volvos motorprogrammerare själva. Skulle Volvos egna ingenjörer vara såpass komplett inkomeptenta att man måste ta in folk utifrån för att plocka ur 15 hästar extra? Yeah, right... Att polestar används som marknadsföringsverktyg är ju en helt annan grej.
Det är sällan jag hört att någon här på forumet uttryckt att Volvos ingenjörer är inkompetenta, tack och lov.
Att Polestar, mer eller mindre, kan ses som en intraprenad till Volvo ger ju fördelar när man ska utprova olika mappningar för motorstyrning och effektuttag vs. slitage/hållfasthet.
Så läs ordentligt Freddi och tolka inte in annat än det som står i min text om du tänker dig en replik på vad jag skriver, tack!

M V H
---> Matz
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]