Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Hej, kan man eftermontera en radioantenn på taket för att få bättre radiomottagning? Min radio är lite brusig ute på landet... (har den enklaste radion, ingen High-Performance/Premium).
Gäller XC70 MY-09.
Användarvisningsbild
av Doffen
Blir neppe noe bedre. Du har jo antenne på taket. Volvo er etter min erfaring en av de beste på markedet med best radiomottakelse, så tror egentlig ikke du vil tjene noe på å montere en annen vanlig antenne.
Användarvisningsbild
av opA
Är du säker på att det beror på antennen ?

Jag bor ute på landet... har arbete mitt ute i skogen mitt ute i ingenstans och närmaste radiosändare för den station jag lyssnar på mest är i Borås 6 mil bort genom mängder av skog och en del berg men jag har aldrig haft problem med någon mottagning. Inga kanaler brusar..

Kanske bara beror helt enkelt på att de är bättre mottagning här men kan de inte vara något annat som krånglar ?
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Störningen beror på att jag satt in xenonkit och de försämrar (stör) radiomottagningen. Jag har hittat störningsskydd för 40 kr. på webben, ska köpa dessa.
Kan någon insatt förklara för mig hur radion (som enl. uppgift) är kopplad upp mot antennen via kabel på taket kan påverkas av ballasterna längst fram bakom strålkastarhusen? Går antennkabeln från radion till taket via det området i motorrummet?
Användarvisningsbild
av CarMan
på taket sitter Radioantenn för satelitradio, om du har det (finns inte i sverige) du har nog bara en tom plast bit på taket som täcker hålt
FM antennen sitter väll i rutarna som vanligt om jag mins rätt.
av svedan
OptimusPrime skrev:Störningen beror på att jag satt in xenonkit och de försämrar (stör) radiomottagningen. Jag har hittat störningsskydd för 40 kr. på webben, ska köpa dessa.
Har du xenonkit på halvljuset?
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Jupp, och jag är helnöjd (och nej - de bländar inte eftersom det är h7R-lampa).

Intressant att magnetfältet runt ballasterna som sitter väldigt långt ifrån antennen i bakre sidorutorna kan störa radion... :roll: Finns här ingen el-atomfysiker här på forumet som kan förklara detta, haha?
Skit samma, jag köper störningsskydden och tutar och kör! :)
Användarvisningsbild
av opA
Jag har xenonkit i dimljuset och jag har märkt att störningarna på radion bara kommer när jag startar kit:et men försvinner när ballasten blivit varm.

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]