Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nilaya
Tofulus skrev:Hur går det med denna då?
Snön är påväg bort, då jag inte har garage så är jag väderberoende. Men det är på G! Ska åka ner till den berömda JB skroten och plocka på mig lite godsaker snart tänkte jag!

Det jag vet som ska med är

Bromstrumma för "nya" ABS med tillhörande rör.
Instrumentpanel med mittkonsoll
ev X70 Dörrar
Kylare till Manuell (köpte fel sisst) Ingen som behöver ett kyl till en Automat Turbo?
Fästen till stötfångare fram och bak X70
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nilaya skrev:Kylare till Manuell (köpte fel sisst) Ingen som behöver ett kyl till en Automat Turbo?
Eller så pluggar du bara oljekylaren till automaten och kör med kylaren som den är?
Användarvisningsbild
av Nilaya
Marlboroman skrev:
Nilaya skrev:Kylare till Manuell (köpte fel sisst) Ingen som behöver ett kyl till en Automat Turbo?
Eller så pluggar du bara oljekylaren till automaten och kör med kylaren som den är?
Vart ska jag koppla in mina oljeslangar från motorn då ?
Användarvisningsbild
av Tofulus
Trevligt att projektet är aktivt och inte övergivet :-)-)

Vad jag vet så skiljer kylarna mellan aut.turbo och man.turbo endast att den förstnämnda har 3 kylare i samma, alltså för lådan, motoroljan och kylarvätskan, medan manuella annars är likadan men saknar kylare för lådan, så det borde fungera! Oljeslangarna från motorn kopplas in på kylarens vänstra sida (blir vänster sida när man står framför bilen och ser på motorn)

Edit: skrev lite fel...
Användarvisningsbild
av Nilaya
Har idag fått hem en Turbomotor som jag tänkte bygga lite på. Enda som saknas är toppen (har kåpan där kammar och det sitter).

Komplett motor med turbo och växellåda och med IC-rörsdragningen på ovansidan.

Ska i med lite godis i den är det tänkt. Men prion ligger först och främst på bilen.
Användarvisningsbild
av Nilaya
Har nu tagit mig själv i kragen lite. Har insett att sätta in en instrumentpanel från X70 har blivit min överman.

Fördelar:

Slipper lacka om dörrar och krångla med massa el (som jag inte har vidare kunskap i).

Nackdelar:

Byta till V70 Dörrar för att få dörrhandtag och dörrsidor att passa
Lacka om dörrar
Måste förmodligen byta hela värmepaketet och plasten runtom för att få alla spjällhusmotorer och ecc att funka som den ska.
Det är för mycket jobb helt enkelt.

Så jag kommer slänga in en kabelhärva från en 850 Turbo och i med 850 instrumentpanel igen. Utsidan blir dock V70! Dock så letar jag febrilt efter en underdel till froten i VIP paketet. R-Front hade ju varit bäst, men det är jättesvårt att hitta en för rimliga pengar idag.
Användarvisningsbild
av Nilaya
Oj. Det var längesedan jag skrev något här ser jag.

Dom som har hänt det senaste är iaf

Elhärva är i hela bilen
Bränslesystemet är draget
302mm skivor och OK är inhandlade
Framlampor är på
Kylarpaket är monterat
Inredning är monterad

Nu har jag dock ett förjävla knepigt fel. När jag vrider nyckeln till läge 2 så funkar lampor och allt sånt. Men när jag tex vrider på fläkten, så klickar det i ett relä. Tror det är centrallås relät som klickar till varje gång jag rör fläktreglaget. Jordfel?

Sen så har jag problem med att få ström till startmotorn. Tjuvkopplar jag solenoiden så går motorn runt. Inga problem. Men den går ej om jag vrider till läge 3. Har dock en kontakt som jag inte vet vart jag ska sätta. Misstänker att denna har med problemet att göra!

Bild

Den kommer ut från samma härva som sladdarna till tädningslås och det gör. Men jag hittar verkligen ingenstans att sätta den!

Grön/Röd tjock matarkabel (misstänker att det är den till styrboxen/Startmotor)
Grön/Grå tjock går till tändningslås
Blå/röd tunn ??
Blå/Orange tunn ??

Svart kontakt, vet inte alls var den ska. Har stora misstankar att denna kabeln sätter stopp för mig just nu. Grymt tacksam om någon vet vart den skall kopplas in!
Användarvisningsbild
av Nilaya
Framgång!

Efter lite googlade och sökande så kom jag fram till att denna kontakt skall kopplas in till ett Immobilizer relä.

Nu får jag ström till startmotor och allt verkar fungera. I morgon skall jag fixa klart lite annat skit med bilen. Känns jäääääkligt nära nu!
Användarvisningsbild
av Nilaya
Brainy skrev:Oj den här tråden hade jag missat, ska bli skoj att se när du går i mål!
Jag har byggt på bilen i 3 år nu snart. Fick riktigt glädjetjut idag när startmotorn gick runt med nyckeln :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
740 som krånglar

Finns inga luftläckor Avgassystem är t&a[…]

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]