Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nej det är inte nån sån styrning av växellådan.
Ska vi konstatera?..
1/ bilen går inte illa..
2/ bilen är inte orkeslös
3/ bilen bygger inte upp tryck så att trycksäkringen i expansionskärlslocket öppnar..
4/ Den drar inte onormalt med vatten eller olja.
Vi kan konstatera att vid all förbränning skapas vatten.
Har du ett större rör så försvinner en del av värmen på vägen ut, det kondenserar fortare och därmed bör det ryka mera.
Har du inga andra problems så ta ett vanligt avgastest? Ser det bra ut så är det bara att köra.
av Gr8ride
Då var det dags att fråga igen...

Räsern ryker som tidigare vitt. Nu tycker jag att den luktar olja om avgaserna. Jag har lite olje läck under bilen.
Fin olja i motorn och ingen gegga i expansionskärlet. Bilen går jättebra.

Eftersom det läcker lite olja och jag gissar att den kanske drar lite också, trots ny turbo - är det vevhusventilationen som spökar? Eller något annat?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den drar ju alltid lite olja via vevhusventilationen, även om den är i bra skick och sen så är aldrig en turbo 100% tät så det kommer lite olja därifrån med. Visst blir det ju högre förbrukning om ventilationen är täppt och det är ju aldrig fel att gå igenom den. Sen är det ju liote en fråga om hur mycket olja den drar. DEssa motorer brukar va rätt törstiga när det gäller olja.
av Gr8ride
Ja, det är nog så.

Jag är lite väl pedant eftersom jag jobbat med bilar tidigare och tycker att det ska vara så bra det bara kan.

Men eftersom bilen är pigg trots vita oljedoftande avgaser samt att den pinkar revir, är den nog ganska frisk ändå. Jag gissar att eftersom jag kör med helsyntet på vintern så vill motorn också ha en extra skvätt.

Hur bökigt är det att göra ren vevhuset? Om man är lat och lämnar in den vad brukar det kosta?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det blir bökigt om den undre kanalen, den som går ner i tråget är igensatt för då lär tråget tas ner. Annars är det inte så farligt, oftast tar man av insuget och tar bort oljefälla och gör ren elelr byter den och slangarna och gör ren kanalerna in i blocket.
av Gr8ride
Jag såg att det småpyser lite ur röret för oljestickan om jag tar ur den med motorn på.
Brukar det inte vara dags för rengöring av vevhuset då?
av MrOhlsson
Gr8ride skrev:Är ganska luttrad och har skruvat mycket bilar under åren och känner mig inte speciellt orolig. Men det stör mig att det blir röksignaler när jag är ute och åker.

Jag har bara haft bilen sedan november och bara kört vintertid = rök.
Eftersom allt verkar funka mekaniskt blir jag bara lite fundersam med avgaserna.
Det ryker bra men aningen mindre när bilen är genomvarm.

Funderar på att ta bort japsdämparn och sätta på något med lite mindre omkrets och motstånd, kanske slipper jag lite vitrök, eller?
Kör en v70 t5 98 samma på min man kanske ska lära sig göra vettiga röksignaler istället för att tuta hehe
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]