Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Som en del andra på detta forum så går jag i nybilsköpstankar. Det lutar åt en V70 2.5FT Aut R-design. Helst då en faceliftad sådan. Tillval kan man diskutera i evigheter och olika personer gillar olika tillval. Jag personligen värdesätter sollucka högt. Jag tycker detta är ett av de viktigaste tillvalen mest beroende på ljusgenomsläppet. Kupén blir oerhört ljus och luftig. Öppnar luckan gör man nog aldrig.

Vad är Era reflektioner på sollucka? Hur värdesätter Ni detta tillval? Är det viktigt i en bil eller kanske det rentav sänker värdet på begagnatbilen?
av HerrDödén
Personligen finner jag ett visst värde i glastak men inte i konventionell lucka. Jag tycker inte att luckan gör tillräckligt mycket för att jag ska vara beredd att betala för den, varken på ny eller begagnad bil. Andra bullar är det när t. ex BMW serverar ett glastak i flera sektioner som i betydligt högre utsträckning sprider ljus i en helt annan omfattning. Hade Volvo erbjudit detta hade jag övervägt det.
av Amli
Jag delar HerrDödéns åsikt till fullo. Hade det funnits panoramatak hade det för mig varit ett givet tillval. Det lär inte sänka värdet men det höjer det förmodligen inte heller.

Men om du värdesätter en taklucka mycket borde det inte vara någon diskussion. Köp! :-)-)
av ftl
Tänk på att om du är lång så kan V70:ns höga sittställning i kombination med lägre innertak pga lucka göra att det känns lite trångt. Tycker åtminstone jag (1.90+).
av lobbysleeper
Jag valde lucka nu på min r-design, mycket nöjd hittills. Första gången jag kör med lucka, ser fram emot sommaren då det är ännu ljusare. Eller tilta upp bakändan en sommarkväll :)

Är inte så lång att jag påverkas av den lägre takhöjden.

Men som sagt, är det ett tillval du verkligen vill ha så tveka inte (tror inte det påverkar negativt vid försäljning heller).
av Novis01
Precis som ftl skriver ovan så får du lägre takhöjd p.g.a dubbla innertak.
Det var problem för många när taklucka var "stor grej" på 70 & 80-talet.
Missa inte att provsitta/provköra bil med lucka innan du bestämmer dig.
Användarvisningsbild
av AndersP
ftl skrev:Tänk på att om du är lång så kan V70:ns höga sittställning i kombination med lägre innertak pga lucka göra att det känns lite trångt. Tycker åtminstone jag (1.90+).
Jag e lång, 194cm, påverkas inte av luckan. Funkar klockrent.
Däremot tycker jag att det ibland, stel är man :-O) , kan vara lite bökigt att "åla in sig" i bilen överhuvudtaget. :D
av sandberg80
Jag hade en Peugeot 407 SW för flera år sedan, den hade just panoramatak och det var faktiskt riktigt nice, men att ha en vanlig lucka skulle i min värld vara att slänga pengarna i sjön, men som med alla tillval så är väl smaken som baken
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Taklucka är 110% meningslöst tycker jag, bara extra kostnad, stjäl takhöjd, krånglar, och försämrar prestanda med en massa vikt uppe i takhöjd. Taket ska ju helst vara kolfiber och så lätt som möjligt.

Ventilation ...... Sist jag öppande en lucka var sent 80-tal, sedan dessa har jag haft AC.

Vad gäller ljusinsläpp är det nog utan lucka, man tonar ju sido-rutorna redan idag för att MINSKA ljusinsläppet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]