Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JothaR
Lägger jag i växelväljaren så blir det inget onormalt ryck och det är inte heller så att det spontant känns som att det är 1500varv heller... Tycker att den känns betydligt lugnare faktiskt... Däremot när jag kommer upp i fart så känns det som att han ligger högre än 2000varv!?

Det här var ett nytt och intressant spår tycker jag :-p Men gud vad trött jag blir på att inte få något grepp om vad det kan tänkas vara!!!
Användarvisningsbild
av isak
om du gör en normal acceleration till 120 km o iaktar varvräknaren ska du ha 6 växlingar lådan är 5 växlad + lock up som sista.

om du spärrar lådan på 4e steget ska du känna motorbroms ned till ca 1800 varv sedan kopplas lådan ur o varvräknare ska gå ned på tomgång
Isak
av yamaha
eftersom du inte får något onormalt ryck när du lägger i växeln så tvivlar jag att tomgången är 1500rpm. som jag sa tidigare kan vara varvräknaren eller givaren till den??
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vad har du för varv om du står helt stilla med bromsen nedtryckt ,lådan i "D" läge. Och inte rör gaspedalen?
Har du 1500 varv då borde den sticka iväg rätt bra om man släpper bromsen.

Samtidigt så låter det absolut på din beskrivning att om du väljer läge "4" på väljaren i 80km/h och då får ett högre varvtal än i "D" läge att 5:e växeln går i.

Skulle du ha ett fel i lådan borde du ha felkoder på detta. Absolut om den inte klarar av att växla till 5:an, eller få in lockup.
Lådan lyssnar framförallt på hastighet ,gaspedalsläge & dragkraft för att avgöra sin växling och inte direkt på motorvarvtalet då den har en egen givare för ingående varvtal.

Underligt fel, jag tycker inte direkt det känns som att felet måste ligga i växellådan.
Att läsa ut felkoder med ett riktigt instrument kanske skulle kunna ge fler svar.
av JothaR
isak skrev:om du gör en normal acceleration till 120 km o iaktar varvräknaren ska du ha 6 växlingar lådan är 5 växlad + lock up som sista.
Yes, räknade idag igen och nu både såg och kände jag 6 "växlingar" på vägen upp mot 120km/h
isak skrev:om du spärrar lådan på 4e steget ska du känna motorbroms ned till ca 1800 varv sedan kopplas lådan ur o varvräknare ska gå ned på tomgång
Isak
När jag gjorde detta så släpper den motorbromsen och går ner till tomgång vid ca 2500varv...

Tror att jag mer och mer tror på att varvräknaren/givaren är KASS! :D Känns ju betydligt trevligare än lådan tycker jag... Som nämns här ovan så har jag en "tomgång" på 1500 varv och den HOPPAR absolut inte iväg utan startar normalt för en automatlåda, jämnt och fint så att säga...

Gud så mkt bättre det känns just nu måste jag säga... Men jag skall utreda detta lite mer sen återkommer jag med resultat!

Tack alla för all hjälp så långt!
Användarvisningsbild
av isak
låter ju skönt för dig
Isak
Användarvisningsbild
av Guru
Är det ingen i Lysekil/Bohuslän som kan ta sig en titt på JothaR's bil? Är ju inte speciellt svårt att avgöra om tomgången är normal eller 1500rpm oavsett vad varvräknaren visar.

JothaR: Leta upp en annan Volvo med dieselfemma, finns ju garanterat i varje gathörn numera. Lyssna på tomgången och 1500rpm och jämför med hur din låter.
av JothaR
Guru skrev:JothaR: Leta upp en annan Volvo med dieselfemma, finns ju garanterat i varje gathörn numera. Lyssna på tomgången och 1500rpm och jämför med hur din låter.
Absolut, borde ju inte vara några större problem att hitta tycker jag och helt klart en snabb och enkel "lösning" på mitt problem!
Användarvisningsbild
av Guru
JothaR skrev:
Guru skrev:JothaR: Leta upp en annan Volvo med dieselfemma, finns ju garanterat i varje gathörn numera. Lyssna på tomgången och 1500rpm och jämför med hur din låter.
Absolut, borde ju inte vara några större problem att hitta tycker jag och helt klart en snabb och enkel "lösning" på mitt problem!
Precis, känner du ingen som har en så får du väl åka till taxistationen. Där borde det ju finnas...
av Lövet
Filma med din mobilkamera och lägg upp filmen på Youtube. Många här kommer kunna höra om din bil beter sig normalt.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]