Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av södergård
Jag har nu bytt kylare. Det verkar ha stoppat läckaget av kylarvätska. Trycket i systemet är nu normalt.

När det gäller röken så har jag bytt tändstift och tittat efter vatten i cylindrarna samt tecken på "rena" kolvar orsakade av vatten i förbränningsrummet. Jag hittade inga sådana tecken. Bilen slutar nu ryka när den blir varm. Nya stift verkar alltså ha gjort susen.

Min slutsats är alltså att vit rök inte alls måste betyda strasig topplockspackning. Röken verkar kunna komma från vatten som bildas i katalysatorn när oförbrända avgaser (HC) blir vatten och koldioxid. Detta problem blir större när stiften är dåliga. Jag skall tillägga att jag också använde STP injection cleaner.

I övrigt så har jag nu också spolat växellådan med Agrol dexron III. Det verkar fungera kanon.

Jag tackar för alla tips och jag hopppas att tråden kan vara till hjälp.
av södergård
Jag vill för övrigt tillägga att bilen är mycket trevlig. Jag kan rekommendera fler att köpa volvo 960/965/V90/S90!

Är det förövrigt någon som vet om Sachs har något alternativ till de nivåreglerande stötdämparna på dessa bilarna? Mina är lite slitna precis som de flesta verkar vara. Jag har någonstans läst att Sachs har någon dämpare kallad "vario" eller något likande.

Originalet är ju inte deirekt billiga.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av sjoling
BUMP!!

Hej alla,

Såg att det fanns en tråd så jag kapar den!

Min Volvo 960 drar vatten. Detta har jag felsökt:
# kylaren är hel
# Glykol en är jättefin, klar å fin (röd glykol)
# Oljan är brun och fin, inget gegg på sticka eller i locket.

Nu har jag sett att motorn är geggig längst bak, mot torpedväggen. Det enda jag se är tjock gegga som är färgd röd. Gegget är i samma höjd som grenröret fast rakt bakom motorn , över växellådan. Finns det några slangar eller annat som kan gå sönder där bak?? Det är jättesvårt att se där bakom.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att rengöra så att du kan spåra läckan. Troligen en slang som har med värmepaketet att göra.

Mvh GK

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]