Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Forssen
Hej.

Har en 245a årsmodell 88, sitter en B230F under huven och den har lite problem.
Det är så att fördelarlocket och tändkablarna hade oxiderat ordentligt, dessa är bytta men det resulterade i att tändstiften var helt igensotade efter alla startförsök, nu är tändstiften bytta och bilen gick igång, efter ett tag dog bilen bara och jag skruva loss tändstiften, dessa var helt svarta, blåste bort lite sörja från stiften och sen gick bilen igång igen.

När jag provkörde den innan den dog så gick den väldigt dåligt när man gasa på. En herre från norrland sa att man brukar ha i t-röd i tanken ifall man fått en ispropp vilket vi först trodde hade hänt, även k-sprit har hamnat i tanken, har haft i ca 25L bensin i tanken för att spä ut det hela, hastighetsmätare och kupefläkten funkar inte alls nu, kupefläkten funkade innan bilen dog efter stiften vart bytta. När bilen står på tomgången så hör man även ett knackade ljud från motorn, svårt att beskriva ljudet.

Har inte kollat några säkringar i bilen, ska göra det imorgon.
av rd350
Se till så säkringarna är hela och friska, kolla tjuvluft särskilt runt luftmassemätare och slangen mellan denna och gasspjället. Du kan prova massemätaren enkelt genom att koppla bort kontaktstycket och starta bilen. Går den något bättre då så brukar massemätaren ha lagt av. Tankarmaturen brukar rosta upp i anslutningarna så den får dåligt med bensin. K-sprit behövs ej längre då det redan finns i bensinen (etanol)
av Rådlös
Vill du ändå ha mer etanol i bränslet, så är E85 det billigaste alternativet. Omkring 10 kr litern. Vad kostar en flaska K-sprit (½ liter) 30 kr ???
Du kan ha upp till omkring 30% etanol i bränslet utan konvertering.
av Forssen
Absolut, skall kolla säkringarna. Bilen är körd i norrland så det finns ingen rost alls på den, väldigt fin 245a.

En sak jag missade att skriva var att jag tyckte det rök väldigt mycket bakom bilen när jag körde iväg med den, dock när jag tog ur stiften ur motorn så var det bara svart, inget vitt eller något sådant.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad var det för färg på röken, vit eller svart?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla om det luktar avgaser i expansionskärlet eller om det finns gråvitt klägg på oljestickan. Gör gärna ett komptest så vet vi i alla fall hur det står till med kompet i cylindrarna.

Mvh GK
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]