Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
VXC70 skrev:xenon å xenon. i halvljus så lyser det inte märkbart längre det är väll att det är behagligare ljus xenon.

Tror nog inte nån verkstad vill höja xenon eller halogen till högre än vad de får stå.
vid besiktning blir högt ställt halvljus en anmärkning så varför skulle en verkstad vilja ta det på sig? för säkert så åker väll ni och klagar på verkstaden, eller gör nästkommande bilägare att göra det.

Ställs xenonet högre då bländar du mottrafikanter vilket inte är trevligt.
Jag har inte föreslagit något annat än att ställa ljusen så högt som det är tillåtet. Men inte högre. Eftersom xenonljus har inbyggd nivåreglering är risken för bländ´ning liten - men visst kan det blända tillfälligt vid kurvor, backkrön etc. Felställda strålkastare o felmonterade lampor är nog vanligare med halogen.

Obs att alla mina nya bilar kommit med ljusen ställda långt lägre än tillåtet. Ser ingen anledning till det. Tycker att xenonljus blir störiga, särskilt på motorväg, när de står för lågt.
PH

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]