Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Vore det ett viktigt kretskort eller något annat känsligt, skulle jag aldrig lita på en sådan reparation. Det räcker ju att koppartråden vibrerar loss bara en tusendels millimeter så har du brutit ledningsförmågan igen.
Om det nu finns möjligheter att göra det riktigt, så varför inte utnyttja den enkla varianten?
Självklart, men som fattigmans/provisoriskt borde det funka som akutlagning tillfälligt om man nu har problemet?

Vilket dock inte jag har men däremot kabeln är nog av/skadad. Måste man hoppas att skadan är innanför dom vita plast pluggarna eller finns det spelrum att få ut kabeln något för rep?
av Rådlös
Oftast är väl kablarna tillverkade i en kablagestam, och då finns det sällan något spelrum. I alla fall bara obetydligt. Kabel är inte speciellt dyrt, byt hela och använd lika dana kabelskor som den gamla. Det är bara 3 - 4 meter. Välj RK 1,5■. Då är du säker på 40 års drifttid till.

Jag reagerade direkt på din fråga om att tejpa värmetrådarna med en koppartråd, för jag har jobbat med elektronik och bl.a. reparation av kretskort. Därför skulle jag aldrig försöka tejpa ihop en elektrisk ledare. I min värld gör man inte det. (Även om någon säger sig ha provat).
Användarvisningsbild
av Vix
Rådlös skrev:Oftast är väl kablarna tillverkade i en kablagestam, och då finns det sällan något spelrum. I alla fall bara obetydligt. Kabel är inte speciellt dyrt, byt hela och använd lika dana kabelskor som den gamla. Det är bara 3 - 4 meter. Välj RK 1,5■. Då är du säker på 40 års drifttid till.

Jag reagerade direkt på din fråga om att tejpa värmetrådarna med en koppartråd, för jag har jobbat med elektronik och bl.a. reparation av kretskort. Därför skulle jag aldrig försöka tejpa ihop en elektrisk ledare. I min värld gör man inte det. (Även om någon säger sig ha provat).
OK, ja dom är lagda i stammen bakåt. Tack, det det låter ju vettigt! :) Med där bak får man väl ta och löda där det gamla f.n. sitter?

Nä, har inte heller något sådant planerat ;-// , mest nyfiken på om materialet leder vidare i koppar altså om det skulle funkat i teorin.

Ha d

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]