Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#486743
Hej

Påbörjade en lång tråd om en 855 GLT -95 som inte startade. Nu är den igång, mer eller mindre.

Problemet låg i att systemrelät ovanför kylaren inte slog till. Det gör det fortfarande inte samtidigt som lampan för el-fel lyser i bilen.
Om jag trycker ihop relät så startar den och går snällt.

Någon som vet vad som kan göra att detta inte slår till som det ska? Började med att göra om alla ldningar på relät för att utesluta det. Bytte sedan till ett nytt. Men problemet kvarstår så något fel måste ligga innan relät gissar jag på.


Tacksam för förslag på vad man kan testa.

Andreas
#486765
Här har du åtminstone ett elschema för bilen
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf

Om du tittar på sidan 64 så tror jag systemrelät heter 2/32
terminal 85 & 30 skall ha konstant 12V
Terminal 86 skall ha ca 0 - 1V när relät är tillslaget av styrenheten, (som skall ske när man slår på tändningen tror jag).
Terminal 87 har 12V då relät är aktivt.

Mvh
Andreas
Senast redigerad av 2 andreas 80, redigerad totalt 0 gång.
#487536
andreas 80 skrev:Här har du åtminstone ett elschema för bilen
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf

Om du tittar på sidan 64 så tror jag systemrelät heter 2/32
terminal 85 & 30 skall ha konstant 12V
Terminal 86 skall ha ca 0 - 1V när relät är tillslaget av styrenheten, (som skall ske när man slår på tändningen tror jag).
Terminal 87 har 12V då relät är aktivt.

Mvh
Andreas

Tack, ska kolla igenom det.
#487549
Hur är det med systemreläts kontakt? Är kabel/kabelsko ren från oxid och sitter ihop ordentligt?

Du ska ha batterispänning till reläts anslutningar 30 & 85.
Du ska ha ca 1 volt på reläts anslutning 86 när tändningen är på.
#487574
Hmm.. kastar mig in lite här jag med..
ingen ström fram till spridarna.
bytt relät ovanför kylarn, rivit hela kabelstamshöljet för att leta
kabelbrott, tändning finns då den tänder till på startgas.
Soppa pumpen funkar som den ska.
Bilen bara tvär sluta fungera över en dag. För övrigt så är de en
855R B5204T.
Vette fan vad jag ska göra här näst.?
#487919
På en del kontakter går det att ta loss kabelskorna på undersidan av själva sockeln, går det att göra det så kan du ta loss dem en och en och ansluta dem direkt till reläet. Går inte det så kan du göra egna trådbitar med kabelskor i båda ändar. Ena änden sätter du ned i sockeln där du trycker fast reläet, den andra änden sätter du fast i motsvarande stift i reläet.
Och vad jag tänker du ska göra är att söka efter glappkontakt i reläsockeln. Går motorn när du gjort ovanstående så kan du vicka lite i trådarna en och en och kolla om motorn stannar.

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]