Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Hej!

Kör omkring i en s 80 modell år 07 med xenon halvljus jag tycker att dom lyser jävligt bra men lite för kort går detta att ställa in någonstanns så att halvljuset lyser lite längre??
av perhall
VolvoValter skrev:Hej!

Kör omkring i en s 80 modell år 07 med xenon halvljus jag tycker att dom lyser jävligt bra men lite för kort går detta att ställa in någonstanns så att halvljuset lyser lite längre??
Det går. Säg bara till på verkstan. Jag ber dem alltid ställa nya bilar så högt det går. Kort lysande xenon är irriterande eftersom det blir väldigt starkt nära och därmed väldigt mörkt längre fram.

Eftersom nivåreglering är standard finns ingen anledning att inte ställa ljuset så långt som möjligt (tror att 1% nedvinkling är ok)
PH
av Lövet
Så länge du åker till verkstad så de kan ställa in ljusinställningen med ljusprovare så är det ok. Börja inte fippla själv bara.
av VXC70
perhall skrev:
VolvoValter skrev:Hej!

Det går. Säg bara till på verkstan. Jag ber dem alltid ställa nya bilar så högt det går. Kort lysande xenon är irriterande eftersom det blir väldigt starkt nära och därmed väldigt mörkt längre fram.

Eftersom nivåreglering är standard finns ingen anledning att inte ställa ljuset så långt som möjligt (tror att 1% nedvinkling är ok)
PH

Går ju verkligen att komma igenom besiktning med det som du verkar antyda om det är strålkastarens justeringsmöjligheter du syftar på.
av perhall
Har ni inte tänkt på att man ibland t ex på motorvägen kör om någon med en fin bil med xenonhalvljus som lyser 20 meter? De är för lågt ställda. Man bör ställa så högt det bara går inom vad som är lagligt, det fixar verkstan på två minuter./PH
av VolvoValter
Japp.. där ser man.. bilen ska in på torsdag på verkstaden så då får dom fixa dessa korta xenon.

Tack för hjälpen!
mvh Volvovalter
av VXC70
xenon å xenon. i halvljus så lyser det inte märkbart längre det är väll att det är behagligare ljus xenon.

Tror nog inte nån verkstad vill höja xenon eller halogen till högre än vad de får stå.
vid besiktning blir högt ställt halvljus en anmärkning så varför skulle en verkstad vilja ta det på sig? för säkert så åker väll ni och klagar på verkstaden, eller gör nästkommande bilägare att göra det.

Ställs xenonet högre då bländar du mottrafikanter vilket inte är trevligt.
av Lövet
Även vid rätt höjd så lyser xenon bättre än halogen. Det är mycket starkare och i kombination med den skarpa ljusbild en xenonstrålkastare har så blir ljuset bättre. Men längre, nja det kanske det inte blir. Dock starkare.
av VXC70
det upplevs som starkar...

men en mercedes... nått med strålkastare som kostar 30 000 kr styck inte lyser en sån strålkastare märkbart bättre än en annan vanlig? är bara massa funktioner följer rattens rörelser osv. som är inbyggd ju.
för hur långt ljus osv får lysa är det ju regler på som de byggs efter så....
av Lövet
Xenonstrålkastare lyser ungefär 50% starkare än Halogenlampor. Det innebär INTE att de lyser längre främst utan att den yta som blir belyst blir starkare belyst.

Lampor för 30.000kr styck finns inte. Däremot kan man köpa kurvljus extra till ett flertal bilar idag. Brukar kosta runt 5000 extra (varierar) när man köper ny.

Som reservdel kostar Xenonstrålkastare en hel del, vissa märken tar upp till 10000 för strålkastarna så låt bli att ha sönder dem ;) Det är dock inte vanligare att en sådan går sönder än att en halogenstrålkastare gör det.
XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]

Det står inget om vilken plast det är! […]

Tysta sommardäck V90

Innan jag köpte min v90 t6 my22 provade jag s[…]

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]