Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror inte att det finns någon här på forumet som tycker det är ok att slå upp dörren i någon annans bil.
Sen kan det ju ha hänt att man touchar en annan bil när man fickparkerat (lätt hänt i backar när det är snö...), då går man ut o kollar om det syns något. Är det en Mazda 626-87:a så kollar man slarvigt, en Golf R32 09:a noggrant. Har satt lapp ett par gånger, någon gång har de ringt tillbaka sen har det runnit ut i sanden.

Min fundering är eg om man inte själv ibland är lite slarvig med andras egendom, fast inte just bilar, utan att man märker det, typ sabbar någons golv, gräsmatta eller annat eftersom man är van vid att göra på ett visst sätt.../PH
perhall skrev:Faktum är att det är mycket lindrigt att köra emot stötfångaren, bumper-to-bumper, jämfört med dörruppslag eller att skrapa hörn på stötfångare.
Så var det i alla fall förr. Man hade riktiga lister på dörrarna och stötfångare med gummi. Nu skall allt vara snyggt med öppna plåtytor och lackat halvvägs under bilen. Ta bara Audi som exempel. Du kan inte dunsa in i en annan bil aldrig så lätt utan att det blir lackskada. Man måste nästan ha en Landrover Defender för att få lite skydd.
av AndS
StringerBell skrev:
perhall skrev:Faktum är att det är mycket lindrigt att köra emot stötfångaren, bumper-to-bumper, jämfört med dörruppslag eller att skrapa hörn på stötfångare.
Så var det i alla fall förr. Man hade riktiga lister på dörrarna och stötfångare med gummi. Nu skall allt vara snyggt med öppna plåtytor och lackat halvvägs under bilen. Ta bara Audi som exempel. Du kan inte dunsa in i en annan bil aldrig så lätt utan att det blir lackskada. Man måste nästan ha en Landrover Defender för att få lite skydd.
Försöker dra mig till minnes några inlägg tidigare vad jag skrev och det var väl;
"Skulle det inte vara bättre att biltillverkarna konstruerade bilarna så att de klarar dörruppslag så var saken ut världen?"
Återigen, vet majoriteten att dagens stötfångare inte tål att "stötas" emot?
Vilken tur att man själv avstod från nedlackade delar och har betydligt tåligare plastyta så långt det nu går:lol:
Användarvisningsbild
av Fisch
Enzo skrev:Ställer man sig på två rutor förtjänar man faktiskt att få bilen repad. Det är skitstöveltakter av största fason.
Det är nog svårt att hitta p-platser i stockholm som det är för att anala skitstövlar ska leka herr ober.
Det skulle vara mig ett nöje att sätta kofångaren mot en sådan bil och trycka ut den i gatan så den blev bortforslad.
Skrämmande att en del sitter och tycker de är smarta när de gör så. Men det är väl samma typ som tränger sig i köer och ställer sig på handikapplatser.
Givetvis ska man ställa sig på anvisad plats när man parkerar bilen. Men det ger varken dig eller någon annan mupp befogenhet att lyncha bilen om står fel.
Om det visar sig att handikapprutorna är upptagna och det är någon som sitter i rullstol som har tagit två platser? Nä, något trams om att förstöra bilar bara för det är otroligt dumt.

Parkerar jag så långt i från entrén som möjligt och tar två platser när det finns 200 andra lediga platser tycker jag knappast att det skulle vara något fel i det. Finns det bara två lediga platser så hittar jag en annan parkering och skulle det vara kris tar jag en av dom två lediga isåfall.

En annan sak jag har råkat ut för är när jag kom ut från mataffären. Barnstol (sån som man "klickar" i ett fäste som sitter i bilen) i ena handen, kasse i andra. Familjeparkeringen var upptagna av bilar som jag misstänker inte alls fraktar barn. Så man fick ta en vanlig plats. Då har någon smetat sig till passagerardörren. Totalt omöjligt att få in stolen! Vad gör man då? sätter ner den på marken på en rörig parkering (mycket folk och bilar) och backar ut? Kul.... :roll:
av maba
Jag ställer mig långt bort på köpcentrumparkeringar, försöker att undvika att ställa mig bredvid bilar med barnstolar och "ovårdade" bilar. Helst ställa sig bredvid en finare bil än ens egen är också en god idé.
Att vissa tycker det verkar överdrivet att ställa bilen långt bort, så kan jag lova att det är inte farligt att gå några meter extra :D
Ofta är det så att de som ska ställa sig närmast ingången ska åka ett par varv runt parkeringen och leta en plats så de slipper gå fem meter extra. Då har jag redan börjat handla...
maba skrev:Ofta är det så att de som ska ställa sig närmast ingången ska åka ett par varv runt parkeringen och leta en plats så de slipper gå fem meter extra. Då har jag redan börjat handla...
Instämmer

Klok man har talat :D
av Tobbev
Gurra82 skrev:
maba skrev:Ofta är det så att de som ska ställa sig närmast ingången ska åka ett par varv runt parkeringen och leta en plats så de slipper gå fem meter extra. Då har jag redan börjat handla...
Instämmer

Klok man har talat :D
Jag har nog aldrig hållit med ett inlägg mer än detta!
av VXC70
storfiskarnizze skrev:Undvik snabbmat i fortsättningen, Själv parkerar jag alltid bilen så långt från ingången som möjligt vid stormarknader etc. Har fått en bil repad av småbarn som prompt skall köra tunga kundvagnar. Föräldrarna
verkar ha noll-koll.

din taktik kör jag också med, men jämt när man ställer sig en bra bit från ingången så tar bilar och omringar en.
att det inte kan finnas parkeringar som man inte är nära andras parkeringsrutor. och dess dörruppslag.
Användarvisningsbild
av gooose
Hej alla glada forums medlemmar

En liten fråga till alla som orkar engagera sig om hur andra parkerar...
tex som när jag ställde mig i bortre ändan av en parkeringsplats snett över 2 st parkeringar Det fanns mellan 15-20 platser mellan min bil och den som stod närmast både när jag parkerade och likadant var det när jag kom ut.

Döm om min förvåning när någon underlig individ hade orkat skriva en lapp och tejpa fast den på vindrutan
Om hur inkompetent jag var som förare och att sådana som jag skulle inte få köra bil och att jag orsakade olyckor i trafiken pga mitt BETEENDE !!!

Hur frisk var den som skrev lappen ? Kan väl säga att hjulet snurrade och hamstern var död eller något liknande

Varför skall Någon över huvudtaget engagera sig i hur jag eller någon annan parkerar om denna person inte gör intrång i ditt liv och parkerar in dig eller låter dig bli utan parkering

Det finns så många små "poliser" i samhället och (även på detta forum) som skall tillrätta visa andra personer för att det stör dom hur någon annan parkerar/kör/använder ja.. what ever..

Finns bara en sak att säga om detta PATETISKT skaffa er ett liv eller XX

Skulle personen som skrev lappen till mig konfronterat mig när jag kom ut till min bil så
vet jag inte om man skall skratta eller gråta Jag skulle garanterat se ut som en fågelholk och fråga om det var dolda kameran

Jag har inte än idag kommit ut till min bil och parkeringen vart full dom gånger jag använt 2 platser

Många sådana här inlägg skrivs enbart för att trigga igång människor och för att elda igång en debatt

Så nu får vi se hur många "poliser" som reagerar

Gooes for it
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]