Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Luddtussen
Hejsan Alla!

Nu är det så att i Fredags köpte jag en sprillans ny Ford Fiesta ST150 Årsmodell 2006. Men redan dagen efter så började motorlampan lysa.

Sagt o gjort, närmaste vardag lämnade jag in bilen till handlaren för att få hjälp, och de sade att de skulle försöka ta in den på verkstan för att undersöka felet. Under tiden fick jag låna en bil Av firman.

Dagen efter ringer jago hör vad felet var, och det var katalysatorn som hade Rasat (Fabriksfel enligt dem) Sedan så var ena baklyset felmonterat, Det fanns en glipa och under där kunde fukt komma in o förstöra elektroniken eller ge rost.

Nu är frågan, kan jag be om att få priset sänkt när det är så många defekter på en sprillans ny bil? Man börjar ju undra om det är ett måndagsexemplar man fått eller?

Bilen är ju fortfarande på verkstad och har en lånebil som jag får ha nu under tiden som de ska laga min bil....

Men blir så ledsen att detta skall hända då jag investerade i en ny bil för att slippa allt detta....

Tacksam för alla svar.
Frågor som svar :)
av Addekarlsson
Eftersom du får felen åtgärdade utan att behöva bråka, så känns det som att du inte har läge för att börja förhandla om priset nu.
Du har dessutom en lånebil, vilket gör läget ännu svårare att förhandla om priset.

Se det positiva istället, du får bilen fixad, och kommer förmodligen hålla betydligt bättre sen. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av G-kraft
Ja det kan hålla bättre eller så är det en måndags exemplar, men det får vi hoppas på att det inte är....men tycker det är konstigt att redan dagen efter så rasar de delarna...har du frågat om det är vanligt fel på just de bilarna.. ?
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Jag har frågat runt på forum och då har även Ford mekaniker svarat och de har inte kommit fram att det finns ngra defekter med denna bil...

Men som sagt, de gör ju snält allting och jag får låna en ny bil av dem under tiden så jag borde vel vara glad för den fina servicen :)

Men har ju frågat runt o ingen har berättat att det finns ngra defekter eller vanliga fel... Så jag förstår inte varför just min ska krångla...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Luddtussen skrev:Jag har frågat runt på forum och då har även Ford mekaniker svarat och de har inte kommit fram att det finns ngra defekter med denna bil...

Men som sagt, de gör ju snält allting och jag får låna en ny bil av dem under tiden så jag borde vel vara glad för den fina servicen :)

Men har ju frågat runt o ingen har berättat att det finns ngra defekter eller vanliga fel... Så jag förstår inte varför just min ska krångla...
Alltså alla firmor blir så snälla så fort man köpt en bil och efter nån dag så går nåt stort sönder...så blir de extra snälla för att man inte ska klaga mycket och att det ska läcka ut...till allmänheten om vilka problem denna nya bilen har .lite pinsamt för de ju...därför en gratis hyrbil och in med bilen direkt för åtgärdning....
Senast redigerad av 1 G-kraft, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Jo men sen är de vel extra måna om mig nu när jag inte besvarat en enkät som skall komma snart som jag ska ge betyg på.

Får de inte fulla betyg så får de inga pengar från Ford.

Så min Rädsla är att när Enkäten åkt in o besvarats, då är man inget värd och då börjar helvetet...
Har ju hört så mycket om fräcka bilhandlare så jag sitter o har tandvärk över att detta kan hända...

Hoppas bara att min bil blir klar snar, saknar den såå mycket...
av Perra N
Inte för att vara elak, men det är ju en Ford du köpt! ;) Skämt åsido, har tyvärr många kunder som köpt Ford en gång, sen aldrig mer, efter en massa strul både med bil, delar och märkesverkstad.
Användarvisningsbild
av Luddtussen
Usch det här låter inte bra....

Och jag som köpte en sprillans ny bil för att bli av med skitproblem o sådant som annars begagnade bilar brukar bjuda på...

Kanske inte är meningen att jag ska ha bil :( :( :( :cry: :cry: :cry: :( :( :(
Användarvisningsbild
av Jensen
Alltid lika tråkigt när en kund som köpt en ny bil får problem så snabbt.
Det kan ju mycketväl vara det enda som strular på din bil, det vet man ju aldrig.
Tråkigt att folk alltid pratar om bilfirmor med en negativ klang.
G-kraft:
vad tycker du att ÅF skall göra i detta läge ,skita i kunden helt eller???

När det gäller betyg på ÅF så är det inte så att högsta betyg ger ÅF en massa pengar direkt, ÅF har ett mål som skall uppfyllas och får varje kvartal ut en bonus på x antal miljoner, t.ex så skall man ha minst 80% helnöjda kunder för att få bonusen.
Självklart så vill ÅF behålla kunden hela vägen där man får en kund som servar, köper tillbehör mm.
Bilförsäljningen är normalt sett den avdelningen som tjänar minst pengar, det är verkstaden som drar in dom stora pengarna, så det är bara dumt att tro att så fort man skickat in brevet till Ford så skiter ÅF i dig.
Tycker personligen att du skall ge Ford högsta betyg dom dom agerat snabbt och proffesionellt för att du skall vara nöjd, självklart så skall du bara ge det betyget om du är nöjd med helheten utav ditt köp.
OBS: inte ÅF fel att bilen slutat fungera efter en dag, glöm inte det.
Användarvisningsbild
av CarMan
en fabrik bygger en bi.
ett helt annat företag säljer bilen.
om det är nåt fabriken gjort fel, eller fabrikens underlavrantörer gjort fel, så kommer företaget som sålt bilen att åtgärda dessa fel & du behöver inte betala reparationerna.
det är deta som kallas garanti.

har svårt att överhuvud taget förstå varför du "tror" att företaget som sålt bilen ska sänka priset, bara för att fabriken begått ett mistag, som du desutom får reparerat helt kostnadsfritt.

om du vill ha såna åtgärder så måste du se till att få dom inskrivna i köpavtalat (lycka till mad att få nån som vill sälja en bil till dig då)

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]