Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av h@lle
Hej gott folk!

Har ett litet problem med min S70 (98års modell t5). Har stått i carport nu under vintern och igår när jag skulle starta upp den och sätta på batteriladdare så larma jag av och starta bilen och allt gick jättebra! Sen när jag skulle stänga av den och larma på så gick det inte! Provade med den andra dosan ifall batteriet var dåligt på kontrollen men den andra funkade inte heller! Kollade alla säkringar och de var hela! Låste bilen med nyckeln och centrallåset funkar men dock så är ju inte larmet på nu :(

Någon som vet vad felet kan vara? Mottagaren som sitter i instrumentbrädan? eller larm relä? tänkte om någon som varit med om liknande kanske så man slipper göra en dyr felsökning på volvo för 1000spänn :(

tips och hjälp mottages gärna!

God fortsättning på året kära kollegor :)

MVH Conny
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är alla dörrar och luckor ordentligt stängda?
av h@lle
Ja alla dörrar och huvar är stängda! Oftast om inte dörrar/huvar är stängda så låser bilen ändå utan att larma på men min bil varken låser/larmar överhuvudtaget!

Tack ändå :)
av fraazze
Har bilen varit helt utan ström??? I så fall prova koda om dosorna.. Om du har volvo larm så har jag för mig du ska göra såhär..

Stäng alla dörrar inklusive motorhuv..
Vrid tänding från läge 0-2 5 gånger riktigt jättesnabbt (lämna den i läge 2)
Då ska dioden på instrumentpanelen blinka jättesnabbt
tryck på knappen på dosan och då ska dioden ge fast sken som ett kvittering
Sen börjar den blinka jättesnabbt igen och om du har mer än en dosa så trycker du på
knappen på nästa dosa och då ska den ge fast sken igen.. när du e färdig stänger du bara av tändningen.. klart :)
av h@lle
nej där var ström för den gick igång men tänkte sätta en pulsladdning nu innan den ska startas upp igen!

men ska faktiskt testa de där du skrev!

tack så mycket! :)
av kottskrapa
Testa att öppna/stänga allt som du var på o öppnade nu sist och testa igen..

Microbrytaren i min bagagelucka är lite roligt ibland men har inte fått tummen ur att kolla upp det riktigt än så då får man öppna o stänga någon gång eller 2 så brukar det gå att larma på igen..

Det kan ju vara något liknande
av h@lle
nu har jag testat allt! alla dörrar är stängda och även huv och bagagelucka!

testade även den där omkodningen och min lampa lyser inte alls efter 5 snabba vändningar från läge 0 till 2! så då är det kanske larm reläet? har ingen anning
av kottskrapa
Att programmera larmet själv så gäller nog bara äldre modeller, för när jag var inne på volvo och frågade då jag tänkte köpa ny dosa så fick jag till svar att dom måste hämta någon pinkod för att låsa upp bilen så att man kan programmera om den..
av Kena
kottskrapa skrev:Att programmera larmet själv så gäller nog bara äldre modeller, för när jag var inne på volvo och frågade då jag tänkte köpa ny dosa så fick jag till svar att dom måste hämta någon pinkod för att låsa upp bilen så att man kan programmera om den..
Skulle jag vara du skulle jag köra in till en verkstad och be dem koppla upp sej mot bilen och kolla var felet är. Köpa en ny fjärr+kodning går på 1500-2000 kr. Vore ju lite synd att slänga pengar på nått som inte är fel. :roll:
av kottskrapa
Kena skrev:
kottskrapa skrev:Att programmera larmet själv så gäller nog bara äldre modeller, för när jag var inne på volvo och frågade då jag tänkte köpa ny dosa så fick jag till svar att dom måste hämta någon pinkod för att låsa upp bilen så att man kan programmera om den..
Skulle jag vara du skulle jag köra in till en verkstad och be dem koppla upp sej mot bilen och kolla var felet är. Köpa en ny fjärr+kodning går på 1500-2000 kr. Vore ju lite synd att slänga pengar på nått som inte är fel. :roll:
Anledningen till att jag tänkte köpa ny dosa va inte av anledningen att larmet é lite konstigt ibland, det har med bakluckan att göra..

Jag tänkte köpa en till eftersom jag bara har 1 och tänkte att det kunde vara bra att ha en i reserv ;)
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??