Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Jag ska bygga en startspärr som med dold strömbrytare bryter något vitalt i bilen och gör den omöjlig att starta. Mest tänkt mot biltjuvar som ska ha bilen till stöldturné, rån etc. De stjäl ju mest gammelbilar. Jag har lite olika trick att visa på bilen är "larmad/spärrad" också.

Jag har byggt likadana spärrar på gamla oplar tidigare och det har blivit bra med relän, strömbrytare och lampor. Då bröt jag någonslags styrström till bensinpumpen. Min fråga är nu:

-Vilken kabel ska jag bryta i en Volvo 460, 2.0L -94? Vad har ni för olika förslag? Är det någon som kan beskriva med text eller bild var jag ska "klippa"?

/Numer Volvo 945+745+460+Astra 1.8 GLS
Användarvisningsbild
av crumpets
Soppapump eller startmotorrelä skulle jag satsat på. Har för mig jag satte min just på startmotorn när jag monterade för några månader sen. Minns dock ej 100. Det var ej soppapump i alla fall, men jag klurade på det med. Trist för tjuven att sitta och vrida om startmotorn utan att nåt händer :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Startmotorn är ju ganska onödig eftersom bilen ju då kan springstartas ändå när tjuven slagit bort tändningslåset. Att bryta strömen till soppapumpsreläet och reläet till styrboxen måste ju funka bättre, båda reläerna sitter under handskfacket och ev. tjuv skulle få riva en hel del för att reda ut det :-O)
Användarvisningsbild
av js1
Matning eller jord till tändspolen kan du också koppla via en brytare.
Användarvisningsbild
av vetten
js1 skrev:Matning eller jord till tändspolen kan du också koppla via en brytare.
Ja det är det första jag hade tänkt mej att göra men tycker att det verkar för enkelt :mrgreen:
Är nog bättre att bryta bränslet !!!.

Att bryta tändningen gör ju att motorn får bensin som normalt men ingen gnista, soppan hamnar i katten som antagligen inte kommer må så bra då den blir full av bensin efter ett stöldförsök.
När du sen startar bilen efter det lär katten antagligen brinna upp efter start :???:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]