Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
På tal om att ställa sig över två rutor. Var i våras på tuna park i Eskilstuna. En snubbe hade ställt sin bil över två rutor, medvetet eller inte vad vet jag, samtidigt som platserna bredvid var upptagna då jag passerade till fots. Alltså tre bilar på fyra platser. Tro på fan så kommer en dam i en röd Suzuki och ska in på ena sidan om honom, fast det inte fans en sportmössa att hon skulle få plats. Det slutade med repor på hela högra bak.

Sen dess har jag haft svårt för att ta extra plats på välbesökta parkeringar.
Förra vintern i halmstad på eurostop, en gammal kärring körde på en S60 07 electric silver, jag tog reg nummret på bilen som körde på S60, jag satt kvar och väntade på ägaren till S60, ägaren kommer eller skall jag kalla det brukaren, nämligen en leasing bil. Hon och dottern tyckte att det syntes ju inget speciellt (skitigt denna dag) jag frågade om hon ville ha reg nummret på smitaren, det ville hon inte, kärring som körde S60 bryr sig inte ett skit om bilar, den typen av människor gör mig galen.

För några månader sedan ser jag en S80 med en gammal kärring bakom ratten och 3 stora extraljus i fronten köra på en jaguar bakifrån på en p-plats i växjö, Kärringen såg att Jag såg att hon körde på, hon bara flyttade på sig och tog en annan plats, även här tog jag reg nummret på båda bilarna och ringde upp jagga ägaren, gissa om han blev glad när han fick reda på detta, han tog tag i det med en gång, har inte hört någon om hur det gick, men eftersom jag var vittne till det och kärringen såg allt, tror jag inte hon nekade när han ringde. Man blir så trött på allt folk som inte kan köra bil
Utanför Polishögskolan i Växjö fick jag ett mega-uppslag på XC90in jag körde för ett par år sedan. Pärlemovit, ingen rolig färg att behöva lacka om kan jag meddela....

Personen i fråga hade t.o.m skrapat bort smutsen för att se om det blev något och det blev det verkligen kan jag meddela. Trots detta, igen lapp eller annat. :evil: Ingen som satt någon lapp på t.ex anslagstavlan eller liknande heller.

Idag när jag kommer ut från träningen är det någon som har smetat sin "jobb-bil" så jäkla nära C70in. C70N har stor öppningsvinkel och väldigt tjocka dörrar, så det var i princip omöjligt för mig att ta mig in, plus att det var blankis på hela parkeringen. SUCK! :roll:
Mycket tråkigt sånt här. Tyvärr får ju den som slår upp dörren mycket mindre skador än den som tar emot skadan eller hur man nu ska uttrycka det. Faktum är att det är mycket lindrigt att köra emot stötfångaren, bumper-to-bumper, jämfört med dörruppslag eller att skrapa hörn på stötfångare. Jag bor mitt i Sthlm och har flera grannar som kör emot bilen bakom när de kör ut (av nonchalans eller oförstånd beroende på uppfostran och nonchalansnivå). Men det syns inte på bilen! Eftersom gatorna här är breda är bilarna i princip helt fria från dörruppslagskador.

En sak som slår mig är att man kanske själv i andra sammanhang är slarvig med andras egendom. När jag var 10 år råkade jag gå på min morbrors välansade gräsmatta. Ajajajajajaj, som Bertil Svensson skulle säga. Men i min familj fick man gå på gräsmattan. Vissa är extremt noggranna med gitarren, köksstolarna, CD-skivorna etc. men inte med sin bil. Jag hoppas att jag är lika rädd om andras grejer i övrigt som om andras bilar.../PH
av Enzo
Ställer man sig på två rutor förtjänar man faktiskt att få bilen repad. Det är skitstöveltakter av största fason.
Det är nog svårt att hitta p-platser i stockholm som det är för att anala skitstövlar ska leka herr ober.
Det skulle vara mig ett nöje att sätta kofångaren mot en sådan bil och trycka ut den i gatan så den blev bortforslad.
Skrämmande att en del sitter och tycker de är smarta när de gör så. Men det är väl samma typ som tränger sig i köer och ställer sig på handikapplatser.
Enzo skrev:Ställer man sig på två rutor förtjänar man faktiskt att få bilen repad. Det är skitstöveltakter av största fason.
Det är nog svårt att hitta p-platser i stockholm som det är för att anala skitstövlar ska leka herr ober.
Det skulle vara mig ett nöje att sätta kofångaren mot en sådan bil och trycka ut den i gatan så den blev bortforslad.
Skrämmande att en del sitter och tycker de är smarta när de gör så. Men det är väl samma typ som tränger sig i köer och ställer sig på handikapplatser.
:-O)
av AndS
Skulle det inte vara bättre att biltillverkarna konstruerade bilarna så att de klarar dörruppslag så var saken ut världen?
Är man pedantisk med sin bil (inget fel i det om man har den läggningen) och vill ha den i toppskick så får man kanske anpassa sig t.ex. att ha en finbil och en vardagsbil, eller helt enkelt undvika dessa parkeringar. Har en bekant som gör på detta viset.
Och hur sjutton kan jag komma med ett så idiotiskt inlägg tycker säkert vissa i detta forum, jo därför;
Om vi tar ett helt ovetenskapligt statistiskt gissande så är den stora majoriteten bilägare som inte bryr sig om ev. småmärken. Ni kan enkelt summera antal tjänstebilar, äldre bilar och ägare som accepterar småskavanker (oftast den kvinnliga hälften av befolkningen - inte fördomsfull utan bara konstaterande) och visst är det här majoriteten bilägare finns. Att omvandla alla dessas beteende gällande bilägandet kan vi nog trots allt vara överens om är omöjligt. :wink:
Jag brukar uttrycka mig så här "varför simma motströms och väljer man ändå att göra det ska man vara medveten om och acceptera att det är jäkla jobbigt" , rätt eller fel, livet är inte alltid rättvist.
Men nu kanske jag tagit tråden i en riktning som inte var avsikten.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
Enzo skrev:Ställer man sig på två rutor förtjänar man faktiskt att få bilen repad. Det är skitstöveltakter av största fason.
Skulle någon göra så på min bil skulle det vara ett nöje för mig att hoppa in taket på den bilen, tro mig
Om du hade bemödat dig med att läsa tråden innan du slänger ur dig såna här saker så hade du fattat att vi som ställer oss över två platser gör det när det finns mååååååååååååååååååååånga lediga platser över!

Ps. Alla bor inte i stockholm, närmare bestämt så bor INTE 85% av Sveriges befolkning där...
Som sagt du är allt en riktig stockholmare, bor i city måste åka xc70 d5 awd trots att du har fem miljoner bussar, tåg, tunnelbana att välja mellan, du borde åka nissan leaf. När jag ställer mig på tre platser så förutsätter det att det finns mååååååååååååååååååååååååååååååååååånga lediga platser runt omkring, och till stockholm skulle jag inte ens få för mig att ta bilen, det är ju lika med självmord för bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE