Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikM
Hej

Jag och min kollega köpte varsin identisk V70 D3 Business Premium i November. Båda har automatlåda och det mesta lullet som gick att lasta i. Vad som däremot skiljer bilarna radikalt åt är oljeförbrukningen, båda har rullat 1000 mil men min bil har vid 2 tillfällen nu sagt "Häll på 0.5L olja". Min kollegas har inte druckit 1 droppe olja medan min druckit 1L!!

Till råga på allt hittade jag inte oljestickad och kände mig som en tonnårsbrud på macken, men nu i efterhand fick jag reda på att det inte finns någon oljesticka, hehe :lol:

Kan det skilja så radikalt 2 identiska motorer emellan???
Användarvisningsbild
av hollan
finns oljesticka sitter på samma ställe som alla år på 5cyl men röret saknas så den är ca en ½meter ner i motorrummet :D
Användarvisningsbild
av Gurra82
oljestickan är ett skämt! man måste ju verkstads kläder på sig för att kolla oljan
av anderc
Oljeförbrukningen har väl att göra med hur man kör?
Själv har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicar på min gamla V70, dvs förrän i somras då jag kört tur o retur Italien och legat i vänsterfilen nästan hela tiden (140 hk bensinare). Så du och din polare kanske har olika körstil?
av Steff 99
Varför skall man rota efter oljestickan när oljenivån kommer upp digitalt om man använder menyn.
av perhall
anderc skrev:Oljeförbrukningen har väl att göra med hur man kör?
Själv har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicar på min gamla V70, dvs förrän i somras då jag kört tur o retur Italien och legat i vänsterfilen nästan hela tiden (140 hk bensinare). Så du och din polare kanske har olika körstil?
Hur sjutton lyckades du med det? 140 hk är ju riktigt trött över 140... på många sträckor i TYskland går det ju rätt ofta kring 200-220 i ytterfilen. Och 170-180 i Italien...
PH
av Steff 99
Det var kanske därför det var kö genom hela Tyskland i somras, någon låg i vänsterfilen o bromsade! :twisted:
Användarvisningsbild
av Gurra82
Steff 99 skrev:Varför skall man rota efter oljestickan när oljenivån kommer upp digitalt om man använder menyn.
kan en tempgivare gå sönder så turbon inte fungerar och inget indikerar fel i menyerna så kan väl oljestickan i menyerna visa att allt är normalt fast att det inte är det, därför vill man en oljesticka som man når utan att behöva hoppa ner jämte motorn :)
av Steff 99
Visst du har rätt,, det är väl därför en del har både hängsle o livrem.... :P
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kört hårt och har aldrig behövt fylla på olja i min XC60 D5 awd Polestar. Den har rullat ca 1300mil på 9 månader.

Tycker att det låter märkligt att du ska ha behövt fylla på 1 liter olja sen i november....

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]