Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alan5
Jag har några frågor!
1- kan man verkligen byta data systemet till km/liter/C istället mile/galon/F?
Isf var? Hur? Pris?
2- skall GPSn vara så trög? Dessvärre oxå räknar ruten per mile??
3- kan man koppla iphone till stereon eller skärmen som video?
4- hur mycket ska en 2.5t dra på motorvägen?
Fick 18.4 MPG = över 11.45 l/mil men enligt tankningen gick det på 11.5 liter/mil
5- GPSn låter inte under körning, dock helt ok när man ändrar inställningar.
6- GPSs route är kass tycket jag. Tog mig via sämsta vägen hem

Uppskattar svar för varje punkt noterad svar till t.es 4.
av Gandalfi
Du kan, om du vill, köra den snålare än så allt hänger på den som kör. Jag kör lätt min på 12.5/l, men då ligger jag alltid med farthållare på motorväg. Cruisar på runt 100km/h, om jag inte stressar :P , då kan det ibland gå lite fortare. Men undviker man att vrida ur den, hur kul är det med en suv?? och sedan kör med insidan så kommer du märka det på förbrukningen.
Detta är alltså endast medel förbrukning, du plockar utan problem ner den runt litern och ibland precis under om du sträck kör en längre sträcka. Har kört Malmö-Karlstad t o r med fyra vuxna, två barn, barnvagnar och he..tes massa packning, i bland annat tackbox och körde den då på 11.4/l milen.
Användarvisningsbild
av pang58
Alan5 skrev: 1- kan man verkligen byta data systemet till km/liter/C istället mile/galon/F?
Isf var? Hur? Pris?
6- GPSs route är kass tycket jag. Tog mig via sämsta vägen hem
1. Ändring från mile/galon till km/l ska gå att programmera om via auktoriserad volvoverkstad. Pris har jag ingen aning om.

6. Det brukar alltid finnas en inställning om kortaste vägen eller snabbaste vägen. Snabbaste vägen brukar visa bättre vägar.
Du kan byta alla parametrar via Volvo. Jag gav 800kr för byte av språkmodul. Saftigt tyckte jag men allt på italienska är inte så kull. Byt till snabbaste vägen.
Angående Ipod så sök på forumet finns massor om detta.
av Alan5
Jag har varit på Volvo angående bytet av färddator.
De påstår att man måste byta hela instrument panelen. Dock inte går att köpa begagnad, bara nya.
Kostar ca 11.000kr. Löjligt. Verkligen :(
GPSn. Det går bara att välja snabbast & kortast väg. Jag har på snabbast. Men dessvärre den pratar inte :( utan bara visar karta.
Nej det skall du inte behöva göra.
Det skall räcka med mjukvara för att ändra språket och km & liter.

Vad jag kan se borde det vara artikelnummer 9483148 för svenska.
Sedan går de in och ändrar inställningen för serviceparametrar (går att göra utan att ladda mjukvara) där går det välja enhet på temperatur, förbrukning 24h klocka mm.

Vill du ha nya mätartavlor kanske du får byta hela instrumentet dock..
Användarvisningsbild
av greeeken
Som Andreas skriver.
Det behöva inget nytt instrument
Killen du pratade med kan antagligen inget eller så försöker han blåsa dig.
Många många har bytt språk.
Vill du ha nya mätar tavlor köper du ett instrument på skroten o flyttar över tavlorna bara.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]