Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du använt silicon är det snudd på bud att byta olja och filter med och helst kolla igenom överallt om nån siliconbit följt med nånstans där den inte borde vara. Det finns en del flänstätningar man kan tänkas använda, men det enda säkra alternativet är volvo packningslim. Momentet på bultarna som håller överdelen av toppen är till för att få limmet att flyta ut riktigt och för att ge rätt spel till kammarna.
Marlboroman skrev:Har du använt silicon är det snudd på bud att byta olja och filter med och helst kolla igenom överallt om nån siliconbit följt med nånstans där den inte borde vara. Det finns en del flänstätningar man kan tänkas använda, men det enda säkra alternativet är volvo packningslim. Momentet på bultarna som håller överdelen av toppen är till för att få limmet att flyta ut riktigt och för att ge rätt spel till kammarna.
Tack! Har haft igång motorn Max 3 min med helt ny olja blir riva bort ventilkåpan o tömma olja och hela systemet och sila det nogrannt borde funka hoppas inte några bitar lossnat som ställer till stora problem.

Tack för svar grabbar!!
Tjena, idag börja jag med att åka till volvo och köpa det "riktiga" packningslimmet, 378 kr, nytt oljefilter och packning till oljepluggen, efter det kila jag in i verkstan och börja prata med några mekaniker ang hur jag gjort och vad ja använt för grejer, dom såg inget fel med det då det packnings silikonet jag använde " Flexibel och tålig. För tillverkning av egna packningar. Motstår vatten, motor- och transmissionsolja, bromsvätska, glykol m.m. Förblir elastisk. Tål temp. upp till +310 °C. Röd. 75 ml. " det ska funka sa dom, Jag visa även en film hur det lät, och dom sa att det var en lyftare som inte fått tryck. Dom fråga hur länge jag haft igång motorn då sa jag ca 3 minuter med lite gas ibland utan att det blivit bättre, då berätta dom att när man monterar nya lyftare tar det en kvart-20 min ibland innan tryckarna får tryck och blir tysta, så i första hand låt bilen stå i 15 min minst, mycket riktigt gjorde jag det, och bilen tystnade och gick perfekt. Åkte direkt och lämna tillbaka packningslimmet och oljefiltret m.m och spara in 450 kr.

Ang att det läckt ut mycket olja så hade jag hällt i lite för mycket tydligen och då ska det finnas något överflödnings rör på sidan av motorn som spottar ut det typ? var någon som sa det iaf sen om det stämmer har jag ingen aning om, den har inte läckt lika mycket idag iaf så den verkar va tät.

Tack för svar Mvh hangman
hangman skrev:Tjena, idag börja jag med att åka till volvo och köpa det "riktiga" packningslimmet, 378 kr, nytt oljefilter och packning till oljepluggen, efter det kila jag in i verkstan och börja prata med några mekaniker ang hur jag gjort och vad ja använt för grejer, dom såg inget fel med det då det packnings silikonet jag använde

Ang att det läckt ut mycket olja så hade jag hällt i lite för mycket tydligen och då ska det finnas något överflödnings rör på sidan av motorn som spottar ut det typ? var någon som sa det iaf sen om det stämmer har jag ingen aning om, den har inte läckt lika mycket idag iaf så den verkar va tät.
Du skulle ha pratat med en kompetent mekaniker istället. Att använda silicon slutar väldigt sällan lyckligt. Jag hoppas att det gör det för din skull, annars så lär kostnaden vida överstiga 450:-. Jag har varit med och rivit ett par motorer man använt silicon i och det är ingen vacker syn varken invändigt eller från oljeläckagen. Finessen med volvos lim är att det inte behöver värme för att härda som silicon ofta behöver.

Och det där med överflödningsrör stämmer inte för 5 öre. Ja, om man inte räknar översvämning via vevhusventilationen som en "funktion" då.
av *pettson*
:shock: Mekaniker? Du menar bygdens knätrollare?
Samma *mekaniker* som sa det där om avrinningen?

Se till så du såg dom noga nu. Så du känner igen dom. Prata ALDRIG MER med dom.. och lämna inget till dom... :roll:
*pettson* skrev::shock: Mekaniker? Du menar bygdens knätrollare?
Samma *mekaniker* som sa det där om avrinningen?

Se till så du såg dom noga nu. Så du känner igen dom. Prata ALDRIG MER med dom.. och lämna inget till dom... :roll:

Nej det där med avrinningen var en kompis som sa att han hade på någon renault, det kunde kanske va samma på min, men då vet jag det att det inte är det, tack!

Jag litar på er grabbar därför jag regga mig där, snälla förklara så en annan dum nisse förstår varför det inte skulle funka med ett packningssilikon som tål 310 grader och förblir elastiskt oavsett och tål glycol motorolja m.m ?

han har jobbat på volvo i 30 år och servar alla taxi och polisbilar, jag känner ingen annan som är i närheten av hans skill, och det var en annan han hade "bara" jobbat i 16 år eller vad han sa och det var absolut ingen fara med det medlet jag använt, så förklara gärna för mig grabbar! Mvh hangman
Nackdelarna med silicon är:
För tjockt, ger fel lagerspel på kammarna.
Kräver ofta värme för att "härda" vilket inte volvos lim gör
Blir inte helt hårt med större risk för läckage
Siliscon kan dessutom sflagna och göra att bitar följer med och geggar igen där det inte ska.

Volvos lim kan man lägga på i ett väldigt tunt skikt och få fullgod tätning. Sen börjar volvos lim härda direkt man börjar dra ihop halvorna. Det börjar härda av brist på syre
Marlboroman skrev:Nackdelarna med silicon är:
För tjockt, ger fel lagerspel på kammarna.
Kräver ofta värme för att "härda" vilket inte volvos lim gör
Blir inte helt hårt med större risk för läckage
Siliscon kan dessutom sflagna och göra att bitar följer med och geggar igen där det inte ska.

Volvos lim kan man lägga på i ett väldigt tunt skikt och få fullgod tätning. Sen börjar volvos lim härda direkt man börjar dra ihop halvorna. Det börjar härda av brist på syre

Oki tack för ett vettigt svar så man förstår lite mer =)

får hoppas det inte blir några större problem iaf, börjar det läcka eller om det sätter sig där det inte ska så är det bara bort med ventilkåpan göra rent kanalerna och byta olja och filter sen dra dit volvos packnings klet, får se hur länge det håller ja kör ju rätt hårt men vi får se :) någon måste va idioten som provar haha, hoppas inte det börjar läcka över mina nypolerade delar som insug, spridarbryggan, plåten över och hela ventilkåpan i spegelblankt aluminium där vill ja inte ha olja hehe.

pettsson? såg att du bodde i motala, det gör ju jag också! haha

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]