NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
Hej!
Blev för ett par dagar sedan ägare till ovan nämnda vagn. Är helt nöjd med bränsleförbrukningen som legat på blygsamma 0,58l/mil dom 15 blandade milen jag kört i helgen.
Men vid ett tillfälle kollade jag momentanförbrukningen och den sköt i höjden. Trots plan landsväg och ca 90km/h så vägrade den att gå under 0,7l/mil. Höll på i ca 5min, sedan var ordningen återställd.

Någon som har en teori här?
av LasseRe
Den kanske höll på med rengöring av partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av Aqua
Tack för svaren!

Bara en dum fråga... Rengör den partikelfiltret genom att tillsätta mer bränsle? Dvs genom en ofullständig förbränning?
Rent spontant känns det som att man tillför mer "partiklar" då :roll:
av finnepower
För att få upp temperaturen i avgaserna sprutas mer bränsle in under rengöringen + additiv matas in i partikelfiltret som hjälper till med rengöringen. Tanken till additivet sitter vid bakvagnen och ska fyllas på var 6000mil + att doseringspumpen ska nollas i VIDA så den vet att de är fullt i tanken igen.
av kebne
Man kan vänta med påfyllning av additiv tills bilens info display säger att additiv tanken är tom. Min bil varnade först vid 9000mil om detta.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]