Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JothaR
Då var man tillbaka i problemens värld igen! Har nu pluggat ur KCR-boxen och jag märker inte någon direkt skillnad på något...

Felkoder är avlästa med "Universalinstrument" àla Biltema, inga felkoder funna!? Det är väl i uttaget "under" ratten som man läser, eller finns det fler kontakter?

Tidigare diskuterade vi "lockupen" och som vi sade då så tappar jag inte varv om jag släpper gasen i runt 100km/h, men om jag släpper gasen i ca 70km/h så går den med en gång ner till tomgångsvarvet! Vilket i sig är grymt högt, nästan 1500RPM!

Nya infallsvinklar efter detta???
av Lövet
Det är normalt att lockupen släpper i 70 km/h. Men ditt tomgångsvarv låter otroligt högt. Det borde ligga kring 800-1000 varv.
av JothaR
Precis, fattar inte riktigt vad f_n det är som felar... Får väl bli till att lämna in bilen på Volvo och få en riktig felsökning på den!

Tomgången är ju som sagt sjukt hög och det höga varvtalet följer ju med hela vägen upp i registret! Jag blir inte klok på det här...
av Lövet
Åk in till Volvo med den. Det kommer kosta lite pengar men de har å andra sidan tillgång till rätt felsökningsutrustning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Kass momentomvandlare torde ju kunna tvinga den att varva extra högt på varje växel för att uppnå rätt effekt på ut-mot-växel-sidan.
Tyvärr bara att bita det sura äpplet och brumma in till volvo. Det låter dyrt men med lite tur kan du ju komma undan billigt, omöjligt att sia om.

Men när du fått reda på problemet, skriv gärna om det här! Bra att veta för nästa som råkar på samma symptom.
av JothaR
Självklart meddelar jag här när jag väl kommer fram till vad tusan det kan vara som bråkar med min stackars bil =(

Volvo får bli nästa stopp efter löning här iaf... Julen har tagit ut sin rätt så det får som sagt vänta ett litet tag :p
Användarvisningsbild
av kvantskum
Det är alltid tråkigt när sådant här händer.
Men när man kört med en s.k. KCR-box så måste man veta att man är på tunn is.
Jag hoppas verkligen det inte blir dyrt för dig. :(

KCR skördar ännu en växellåda/pump/spridare/fyll i valfritt här....
av JothaR
yamaha skrev:man börjar ju undra om det är fel på varvräknaren?
Ja tanken har slagit mig, men det känns som att det är lite lurigt att testa varvräknaren lr!?
Användarvisningsbild
av isak
det är nog ett blindspår.
du hör ju skillnad på normala ca 800 och 1500 lägger jag i växelväljaren med det varvet blir det rejält tuppjuck.
Isak
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]