Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:Visst kan det vara så. En V70 D5 AWD Aut är väl iofs inte direkt gratis heller på skatten, måste väl ligga över 5000 om året?
Det är klart att 5000+ inte är gratis heller, men det jag ville poängtera med den jämförelsen är att "folk gör som de alltid gjort och tror som de alltid trott" de omvärderar inte saker som de borde göra med jämna mellanrum..

Folk tror ju tex fortfarande att man blir förkyld av kyla trots att man får förkylning av virus och inget annat! :wink:
Det jag hör från vår Volvohandlare är snarare att många oreflekterat betalar 50k mer för en D5 än en FT och på köpet får sämre prestanda, komfort och HÖGRE totala kostnader.....

Flera BMW-handlare jag talat med hävdar att de har brist på nyare begagnade bensin-BMW:s eftersom de flesta köper diesel och de spår därför ett bättre andrahandsvärde för bensinbilarna.

Som sagt, det gäller att ompröva sanningar, över tiden kan de svänga fram och tillbaka.
av Lövet
Ja folk tänker bara på de pengar de ser på pumpen. Man får en 2.5FT R-design för 299' nu, en D5 med motsvarande utrustning måste ligga runt 350. Det tar LÅÅNG tid att spara in de pengarna via lägre förbrukning, dessutom med 3ggr högre skatt.

Begagnat har jag full förståelse för att man inte köper diesel. Läste att den genomsnittliga 5 år gamla bilen körs 1200 mil om året. I kombination med risken för dyra reparationer på dieselpumpar och insprutning samt högre skatt så är det inte så lockande.

Jag sitter naturligtvis och dillar i den här tråden eftersom jag själv sitter och funderar på hur jag ska göra med bilköp i vår. Kommer till 100% behöva en kombi och jag vill inte ha en gammal bil utan max ett par år gammal. Sedan ser man att folk verkar få iväg sina bilar med bara 100k i värdeminskning på 3 år. Det blir 2700 i månaden för att åka helt ny bil! Man slipper reparationer (eller betala för dem iaf), behöver bara halvförsäkring (det betyder ungefär 5000 om året för mig i besparing) och många nya bilar har låg klassad förbrukning.

Tittar man exempelvis på en V70D3 så kostar den med utrustningen jag vill ha 315. Tror ni man kan sälja den för 215' sedan efter 3 år? Bilen kommer att ha gått ungefär 5000 mil då, inte mer.
Användarvisningsbild
av crumpets
Andreas, det kommer nog mycket bero på modet. Dieseln har ju fått en extrem uppsving nu pga koldioxidhetsen. Jag skulle tro att det inte är särskilt många normalförare som i ärlighetens namn tjänar särskilt många kronor, men alla har plötsligt hört att diesel är det snålaste så nu ska alla köra det.
Blir det rejäla höjningar av bränslet kommer det såklart slå hårt mot begmarknaden, och det är ju inte omöjligt att detta kommer om bara något år eller två.
Håller modet i sig är det dock troligt att du lär få behålla enormt mycket pengar jämfört med förr på nybilsköp.
Jag jobbar extra i bilhall där vi säljer både nytt och beggat och skulle nog uppskatta det till att 80% av kunderna efterfrågar diesel på begfronten.
Sen kan det vara olika för olika län och så förstås, jag är ju mer ute i bushen där folk kanske har tillgång till diesel på arbetsplatsen i större utsträckning. Men som det ser ut idag skulle det nog inte vara totalt omöjligt, om än förstås rätt otroligt med bara 30% på 3 år.
av Lövet
crumpets skrev:.Men som det ser ut idag skulle det nog inte vara totalt omöjligt, om än förstås rätt otroligt med bara 30% på 3 år.
Det är ju det jag är rädd för också. Men kollar jag på V70II 3 år gamla så ligger de ju fasen över 200k allihop. Det betalar jag inte för en 3 år gammal bil med ett nypris på 300k.
Användarvisningsbild
av crumpets
Inte så kul heller med tanke på att nya D5 hunnit komma under den tiden. Betala nästan 70% av nypris för en kärra med gamla generationens motor som är sämre på precis alla punkter känns ju verkligen sådär. Sen kan man ju undra hur snabbt den kommer falla från dagens 200k också när den börjar bli fem sex år gammal.
Trist att behöva gambla om såpass stora summor men om man inte kan förutse kommande års skatteläge kommer det bli en balansgång helt klart.
av sandberg
andreas_lofgren skrev:
crumpets skrev:.Men som det ser ut idag skulle det nog inte vara totalt omöjligt, om än förstås rätt otroligt med bara 30% på 3 år.
Det är ju det jag är rädd för också. Men kollar jag på V70II 3 år gamla så ligger de ju fasen över 200k allihop. Det betalar jag inte för en 3 år gammal bil med ett nypris på 300k.
Exakt! Det är därför jag köper nya bilar :)

Utan att gå in på detaljer utan bara kolla generellt:
En ny V70 antingen 2,5FT r-design eller D3 med "medelutrustning" kostar cirka 300-310 000:- netto
Efter 3 år och 4-7000 mil kostar de cirka från 190-200 000:- idag
Kollar man 6 år gamla V70 (V70N) med mellan 10-12000 mil så kostar de cirka 100-120 000:-

I det fallet: Första 3 åren: Tappar Kanske 115 000:-
år 3-6: Tappar cirka 85 000:-

Dra av minst 7500:- för 3 års vagnskada och du har en skillnad på 20-25000:-. Det kan du mycket väl tjäna in på reparationerna som nog uteblir första 3 åren. Om inte så är det i mina ögon värt 600:- i månaden för att få en ny bil...
Användarvisningsbild
av kave
Jag tänker precis lika. Detta oavsett om det är en BMW eller Volvobil.

Jag snackade med lokala Volvohandlaren idag som sa att de ger i princip 40-45% av nypriset (inkl rabatter) på en tre år gammal bil i inbyte.

Därför är det mest lönsamt förmodligen att köpa en bil när det är extrem kampanj på dem, liknande D5 AWD ovan. Detta oavsett att det kommer en faclift till våren. Beg köparna är ofta korkade och övervärderar helt bilar. Ta ex denna http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=3
Eller denna http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... ?ca=16&w=3
Vem lägger 209.000 på en 4 år gammal bil som gått över 14.000 mil? Inga garantier, ingen maskinskadeförsäkring etc etc.
av Lövet
Efter Polestar blir detta samma bil: http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/vvxew ... YAMvjgAkC0!
Spara 50.000
av Amli
Det är ju efterfrågan som styr. Nu diskuterar vi Sveriges vanligaste och mest sålda bil. Självklart är det ett ganska bra andrahandsvärde på dem då det alltid tycks finnas en efterfrågan. Håller med om att vissa priser är uppe i det blå, men så länge det finns folk som betalar de priserna för en beg. bilmodell så kommer prisbilden se ut så.
Det går alltså inte att generellt säga att en bilmodell bör ligga på ett visst %-tal under nypris. Visst att du får betala mer vid köpetillfället men du får å andra sidan tillbaka en del när det är dags att sälja. Lägg dessutom till att man får bilen såld snabbare, vilket jag inte tror någon har något emot.

Det är väl bara att tacka och ta emot istället när man säljer sin bil. Det gjorde i alla fall jag ;-//
av Steff 99
Tittade lite snabbt in på KVD
En V70II 2,4D 08 Kinetic på 8800mil strax över 160.000
en V70II 2.4D 08 Momentum aut 11.000mil 145.000
Båda har uppnått resevationspriset

Man kan nog säkert ha tur att få bra betalt , men dessa priser ger ändå en indikation på prisläget gällande beg V70II
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad