Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hade jag fått frågan i höstas hade svaret blivit nej eftersom min bil då mer eller mindre bodde inne på verkstaden. Nu har den dock fungerat felfritt sedan i slutet på oktober och jag måste säga att jag är nöjd med den. Kraften och accelerationen i bilen är fullt tillräcklig för mina behov i grunduförandet men efter BSR blev det ännu bättre.
Jag tycker inte att motorn är störande bullrig till skillnad från andreas_lofgren, däremot tycker jag bilen går tyst och fint för det mesta. Det där är ju dock högst individuellt så det är ju upp till var och en att avgöra.

DRIVe är dock inte en bil som passar alla och den bli inte automatiskt snål på grund av den lilla motorn. Kör man mycket momsad motorvägsfart (120+) så är det inga problem att få förbrukning stiga kanska markant, lika så om man kör mycket stadstrafik med start och stopp när den lilla oljebrännaren måste knuffa runt på bilens 1.8 ton.
Däremot vid lugn och jämn körning så går det att få den att gå riktigt snålt. Min ligger mellan 0.45 till 0.5 när jag pendlar.
av abbex
På volvos hemsida när man bygger bil så finns den nu med 115 hk står det.
Men hittar ingen tekn spec.

Är fantastiskt nöjd med min 2011 drive som nu rullat 2000 mil.
Ångrar mig inte en sekund!
Användarvisningsbild
av FWH
abbex skrev:På volvos hemsida när man bygger bil så finns den nu med 115 hk står det.
Men hittar ingen tekn spec.
Se denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=63059
av ftl
Kan bara hålla med (de flesta) tidigare talare om att V70 1,6D fungerar riktigt bra.

Har nu kört 1300 mil med min kärra (Summum, Electric Silver) och har följande reflektioner:

+ kraften och särskilt vridet räcker gott till för normal körning
+ i stort sett all utrustning som går att få till motorstarkare varianter finns också till 1,6D
+ otroligt snål, alltid runt 0,5 enligt färddatorn trots forcerad körning med mycket 120 km/h motorväg
+ bra samspel i koppling och växellåda (bättre än Volvos egna motorer och lådor tycker jag)
+ styrningen är lätt och precis
+ balanserade vägegenskaper pga lägre chassi och lägre vikt fram än med större och tyngre motor
+ tyst motor, åtminstone om man jämför med lite äldre 5-cylindriga Volvodieslar

Nu till det som kan förbättras

- motorns arbetsområde: tämligen smalt band mellan 1500-3000 r/min där det finns kraft, utanför detta händer inte mycket
- sex växlar behövs, stegen mellan växlarna är för långa med tanke på motorns begränsade arbetsområde
- går inte att få med automat eller fyrhjulsdrift
- går inte att få med större hjul än 16 tum
- i riktigt höga farter 160 km/h+ räcker inte effekten till. Bilen är otroligt trög från 170 km/h på mätaren och uppåt.

Summa summarum: skulle inte tveka att skaffa en likadan igen!
Användarvisningsbild
av Variosboy
ftl skrev:Kan bara hålla med (de flesta) tidigare talare om att V70 1,6D fungerar riktigt bra.

Har nu kört 1300 mil med min kärra (Summum, Electric Silver) och har följande reflektioner:

+ kraften och särskilt vridet räcker gott till för normal körning
+ i stort sett all utrustning som går att få till motorstarkare varianter finns också till 1,6D
+ otroligt snål, alltid runt 0,5 enligt färddatorn trots forcerad körning med mycket 120 km/h motorväg
+ bra samspel i koppling och växellåda (bättre än Volvos egna motorer och lådor tycker jag)
+ styrningen är lätt och precis
+ balanserade vägegenskaper pga lägre chassi och lägre vikt fram än med större och tyngre motor
+ tyst motor, åtminstone om man jämför med lite äldre 5-cylindriga Volvodieslar

Nu till det som kan förbättras

- motorns arbetsområde: tämligen smalt band mellan 1500-3000 r/min där det finns kraft, utanför detta händer inte mycket
- sex växlar behövs, stegen mellan växlarna är för långa med tanke på motorns begränsade arbetsområde
- går inte att få med automat eller fyrhjulsdrift
- går inte att få med större hjul än 16 tum
- i riktigt höga farter 160 km/h+ räcker inte effekten till. Bilen är otroligt trög från 170 km/h på mätaren och uppåt.

Summa summarum: skulle inte tveka att skaffa en likadan igen!
Först och främst, välkommen till forumet!
Alltid kul med listor msåte jag säga!
Alla dina plus måste jag hålla med om, men ett par av dina minus blir ju lite motsägelsefulla.
Att den inte finns med automat eller fyrhjulsdrift har nog dels å göra med att effekten inte räcker till för att göra det bra, men framför allt för att den inte skulle komma under 120g om man hade något av dessa val. Sen att den är seg i hög fart är ju inte heller så märkligt med tanke på den lilla motorn och den klossiga karossen!

Hur som helst, alltid kul med listor!
Användarvisningsbild
av std
Kjøpte en ny DRIVe Momentum i september 2010, men har foreløpig bare kjørt 2200 km med den. Det har vært mest bykjøring og det forklarer kanskje at forbruket ligger litt over forventet (6,2 l/100km målt på pumpa)? Avgiftene i Norge gjorde imidlertid valget mitt enkelt, en D3 koster nesten 100 000 NOK mer (dvs +25-30%). Til den forskjellen har jeg ikke problemer med å akseptere et mulig partikkelfilterbytte ved 12 000 km en gang i fremtiden!

Til vårt bruk er motoren mer enn nok. Jeg føler at det er mer kraft i denne en V40 1,6 bensin som vi hadde før. Forvøvrig har jeg bare MB 300 TD (4 gir uten turbo) og Scania 93 å sammenligne med. Jeg har ikke reagert på at den bråker mye i 70-80 km/t. Tvert imot synes jeg dette er en riktig cruiser som glir veldig stille i de hastighetene vi har her på berget.
av Voleo
Nu har jag haft min V70 1,6D Drive i några dagar och ca 40 mil. Det jag kan berätta är därför ett första intryck och därför berättar jag bara om min generella upplevelse. Jag upplever bilen som mycket trevlig och jag känner mej 100% tillfreds med mitt val. Detta är min första Volvo någonsin, och om vi särar på bil och motor så kan jag säga att denna bilen är oavsett motor en mycket kompetent bil. När det gäller motor och drivlina så är jag mycket imponerad. Motorn upplever jag som fullt tillräcklig i styrka och starkare än jag förväntat mig. Förbrukningen enligt färddator är så som jag förväntat mig och helt i paritet med vad Volvo anger. Givetvis innebär detta att den är lite över EU normen då vi nu har vinter samt att det normalt sett är nästan omöjligt att nå EU värdena på alla bilar. Växellådan tillsammans med kopplingen är lättarbetad och precis och harmoniserar mycket bra med motorn. Detta är en bil för de som värderar komfort, utrymme och ekonomi högst.
av ftl
Ja, det vore väl för mycket att önska både fyrhjulsdrift och automat och ändå hamna under miljöbilsgränsen. Dock kan man ju hoppas att 17/18-tummare kommer att tillåtas längre fram...

Effekt och vrid tror jag skulle räcka även för en automatlåda om den har många växlar och ser till att hålla motorn i "kraftområdet" hela tiden.
av Latino
Vi kör en S80 Drive Summum som har samma motor som V70 Drive.
Det sitter 17 tum på sommar däcken och 17 tum på vinterdäck "odubbade ".
Än så länge har vi kört strax under 300 Mil och förbrukningen ligger stadigt på 0,59 vi kör mestadels 90 och 110 km/h.

Vi valde mellan Volvo S80 och BMW 3 EfficientDynamics och upplevde att vi fick mycket mer för pengarna när vi valde Volvo.

BMW hade mer hk men jag vart inte så imponerad trots att BMW hade fler hk.

Volvo är tyst och snygg, har en modern inredning som andas lyx och tillhör det säkraste bilen man kan äga.
Sen vart man ju automatisk Miljövänligare. :wink:

Vill man ha ett par ponnies till så finns BSR trim som skall ge 139 hk och 309 Nm "8900kr", den ligger inte
på vår prio listan just nu, då vi mest kör landsväg och farthållaren får göra jobbet.

Vi ger den toppbetyg !

Ps : Vi har 2 småbarn, 4,6 år och det fungerar bra utan kombi så här långt.
Användarvisningsbild
av Degdala
Vad kul med en S80 kompis på detta forum !
Konstigt nog valde jag också mellan BMW320 ED och S80, hade tidigare en 320i-08 som jag trivdes bra med men tyckte jag ville prova nåt nytt.
Den s.k premiumkänslan är lika hög i Volvon som i en BMW.
Har BSR men det är inte alls nödvändigt på något sätt.
Uppdaterade min statistik idag, har nu kört 2722 mil med ett snitt på 0,547 l/mil mätt vid pump.
Grattis till ett bra bilköp Latino.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]