Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magbel
Hej

Jag har en Volvo V70 GLT 99 som har gnällt när man släppt upp kopplingen på ettans växel en längre tid, numera händer ingenting då jag släpper upp kopplingen så jag antar att den sagt upp sig. För att man ska få ur växellådan så har jag förstått att man måste lossa hjälpramen så min fråga är var man då ska hissa bilen och sätta några pallbockar? Har letat bilder på nätet utan att hitta några på hur man lyft bilen.

//Magbel
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske har du ett trasigt urtrampningslager? Tror inte det är kopplingen, men byter man urtrampningslager är det lika att byta koppling :)

/Kalle
av Magbel
Hej

Eller är det enklare att lyfta ur hela motorn då jag inte har någon ide på hur jag ska kunna lyfta bilen fram då hjälpramen ska lossas?

//Magbel
av wexe
finns ju lyftpunkter till orginaldomkraften i tröskeln som du kan ställa pallbockar under
Användarvisningsbild
av StefanT5
Hittar du inget bra ställe att ställa en pallbock på så kan det ju bli mer problem att lyfta ur motorn.
Mer jobb med motor än pallbockar.
Själv så ställde ja dom in bakom framhjulen där finns det en bra platta att ställa på.
Sen enklast är väl att släppa ramen en bock uppe och sänka motorn snett ner för att sen ta av lådan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hjälpramen är ingen godtjänd lyft/pallnings punkt, så den ska du ju aldrig lyfta på!

har du tur så fins det kanske nån bild i insttruktionsboken vad du kan lyfta bilen.
av *pettson*
Bild från 850-94s handbok. Karossen som 99 har är identisk i fästpunkter och subframens egenskaper. Det som ändrats är utseende och att chassiet plötsligt är 8% styvare.
Bild

Bild nedan ifrån AUTODATA om V70 1999.
Bild
av Magbel
Hej

Då kan jag alltså sätta pallbocken i bakkant mot de två bultarna som sitter i fästet till hjälpramen för att där efter kunna plocka bort den främre bulten som fäster hjälpramen och skuta den framåt ? Provade att bifoga en bild men lyckades inte :(

MVH Magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, sätt den strax bakom så du kan ta loss den plattan. Hjälpramen ska neråt, inte framåt.
av ChristerP
När jag bytte min koppling (och vevaxeltätningen) så ställde jag pallbockarna strax bakom fästplattan (eller vad den nu heter) eftersom även den behöver tas bort. Men jag valde att lägga en plankstump mellan också för att skona underredet lite.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]