Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Jag har 3 bilar och fast drag på alla! Det är mest en slump att det blivit så men jag har haft bilar med delbart drag tidigare och vill inte ha en igen. Mest för att jag är lat och ska jag nån gång dra en kärra så vill jag bara kunna hänga på den.
Användarvisningsbild
av Bäckis
jag har två bilar med avtagbart och en med fast drag. det har hänt mer än en gång att man smutsat ner byxorna på kroken när man böjt sig in i bilen med fast drag.
Är man bara noga med att sätta tillbaka skyddskåpan när man tar bort draget och verkligen ta bort draget efter användning ( varför annars ha avtagbart) så blir låsmekanismen motionerad med jämna mellanrum.
Har aldrig haft problem med någon avtagbar.....

Utom på jeepen som jag fick nedslag på besiktningen på att den inte gick att demontera. Kopplade upp kroken med en kätting runt ett träd, i med lågväxel och diffspärrar, kompisen stod bakom och höll ut spärren och slog på draget med en slägga, sen full gas........ hände inte ett jota.... sen när ja backa lite så pilla kompisen lite på draget och det vred sig. Det visade sig att det skulle vridas 180grader och sen dras rakt ut, gick jättelätt....Bilprovningen drog inte tillbaka sin tvåa, de sa att man som bilägare är skyldig att veta hur draget fungerar....
Efter att jag blev påkörd i våras gäller enbart delbart för mig!
Puckot i pick-up:en som trodde han skulle hinna innan det slog om... hann i alla fall väja litegrann.., vilket innebär att jag blev påkörd 2 gånger, först på kroken, sedan svängde han undan lite och körde på igen, den här gången på kofångare höger bak och baklucka.
Efter 6 månader går jag fortfarande på sjukgymnastik 2 gånger/vecka, tränar nacke och rygg hemma var dag, och har värk hela tiden. Just nu 8 panodil/dag, i början fick jag en skitmedicin som pajade magen, den skulle vara inflammationshämmande sa företagsläkaren..., mådde skit i 10 dagar, innan jag gick till min lokala privata vårdcentral istället.
TA DELBART DRAG!!! Dagens delbara rostar inte ihop som de gjorde förr.
/greenbay
Jag skulle välja delbart alla dagar i veckan, om jag nu inte behöver använda draget varje vecka.

Framförallt för att det är FULT med dragkrok, men också för att ett delbart ÄR säkrare vid en eventuell påkörning bakifrån.

Att delbara strular beror bara på att de inte används som delbara, de sitter på hela tiden och det var ju kanske inte syftet.

/Martin
av rd350
Sköter man ett avtagbart drag fungerar det också! Låter man det vara fyllt av grus vid montering blir givetvis slitaget därefter. Blir du påkörd bakifrån och har ett fast drag blir skadorna större både på dig själv och bilen! (Har dragit rätt och bytat åtskilliga bakre rambalkar)
greenbay skrev:Efter att jag blev påkörd i våras gäller enbart delbart för mig!
Puckot i pick-up:en som trodde han skulle hinna innan det slog om... hann i alla fall väja litegrann.., vilket innebär att jag blev påkörd 2 gånger, först på kroken, sedan svängde han undan lite och körde på igen, den här gången på kofångare höger bak och baklucka.
Efter 6 månader går jag fortfarande på sjukgymnastik 2 gånger/vecka, tränar nacke och rygg hemma var dag, och har värk hela tiden. Just nu 8 panodil/dag, i början fick jag en skitmedicin som pajade magen, den skulle vara inflammationshämmande sa företagsläkaren..., mådde skit i 10 dagar, innan jag gick till min lokala privata vårdcentral istället.
TA DELBART DRAG!!! Dagens delbara rostar inte ihop som de gjorde förr.
/greenbay
diskbråck 5mm mellan kota 4 och 5(tydligen jätte mycket) tramadol och stesolid och ketogan spruta is tha shit
av Nilson
MartinS skrev:Jag skulle välja delbart alla dagar i veckan, om jag nu inte behöver använda draget varje vecka.

Framförallt för att det är FULT med dragkrok, men också för att ett delbart ÄR säkrare vid en eventuell påkörning bakifrån.

Att delbara strular beror bara på att de inte används som delbara, de sitter på hela tiden och det var ju kanske inte syftet.

/Martin
Hur kan det delbara vara säkrare vid påkörning bakifrån?
Vad gör ett fast för skada som ett delbart inte gör?
Är det bara jag som inte fattar det ?:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
Nilson skrev: Hur kan det delbara vara säkrare vid påkörning bakifrån?
Vad gör ett fast för skada som ett delbart inte gör?
Är det bara jag som inte fattar det ?:-/
Därför att du med borttagen krok med större sannolikhet blir påkörd på bilen som det är tänkt. Men en fast krok monterad tar kroken som är direkt skruvad i längsgående balkar den stora smällen vilket innebär att påskjutskraften blir enormt mycket högre än om bilen hade fått skrynka ihop sig som det var tänkt.

I korthet, en avtagbar krok som ej är monterad är en mindre yta att träffa för påkörande bil (alltså mindre sannolikhet) än en fatsmonterad som mest största sannolikhet blir det första som den påkörande bilen träffar med kraft.

/Martin
av Nilson
Tänkte nog bara att den fasta kroken antagligen bara försvinner in i den påkörande bilens kofångare.
Har aldrig hört om problemet tidigare och dom fasta har väl funnits ett tag men det kanske stämmer.
Trodde folk valde avtagbart för att dom inte vill smutsa ner byxbenen eller tyckte att ett fast var fult.
Fast som delbar krok (monterad självklart) är skillnaden ingen vid påkörning bakifrån sett ur personskadesynvinkel.

Vid fast krok blir deformationszonen kortare eftersom kroken tar den första smällen & går vidare till krokinfästningen som sitter x antal cm innanför stötfångarens yttersta del.

Vid delbar EJ monterad blir deformationszonen direkt mot stötfångaren samt minimal stötupptagning då infästningen till den omonteradekroken enbart är ca 60 mm i diameter "stanshål" i påkörande bils stötfångare till skillnad mot den monterade som blir betydligt större...

:!: Sedan får man avgöra själv designmässigt - praktiskt - Skit & blåmärken på smalbenen - driftsäkerhet - några sekunders arbete att montera DÅ MAN SKALL ANVÄNDA KROKEN. :!:

Hoppas jag förklarat lagom luddigt! ?:-/

/Patrick

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&a[…]