Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag menade att min nuvarande V70N 2,4d aut har snittat 0,74 enl. tankbok sedan oktober 2009, svinkalla vintrar och stadskörning inräknad. Av dessa mil är ca 60% stadskörning och korta sträckor.
Jag kör visserligen väldigt lugnt.
Men wtf? Är inte 0,74 bra? Jag trodde jag var snålkörningskungen..? :D
sandberg skrev: Hur mycket kör du med bilen? 0,74 låter ju inte direkt jättelite som det är nu. Jag kör 2,5FT R-design automat och mina indikationer lutar åt ett snitt runt 1,3 liter milen på E75.
0,74 * 13,10 = 9,7:- / milen
1,3 * 9,74 = 12,6:- / milen.
Skillnad 2,9:- / mil. Då är min bil skattefri mot cirka 5000:- i skatt för en 2,4d automat. Så upp till cirka 1500-1800 mil per år är min inte dyrare...
Med denna beräkning blir det nog istället en skillnad på upp till en dryg femma per mil, då jag har förmånen att ibland få en duktig s.k. rabatt på soppan. Så jag kommer nog därför att välja diesel igen. :wink:
Variosboy skrev: 0,74 är inte jättelite nej, och med den typen av körning som han har så kommer han nog inte ner till 1,3 med en FT, så din beräkning blir nog inte rättvisande skulle jag säga!?!?
Med månadslånga perioder av kyla till -30 och konstant brummande värmare, i samband med mycket stadskörning så tror jag att 1,3 med en etanolbil kan räknas som ett minimivärde.
Ned denna beräkning blir det nog istället en skillnad på upp till en dryg femma per mil, då jag har förmånen att ibland få en duktig s.k. rabatt på soppan. Så jag kommer nog därför att välja diesel igen. :wink:
Haha, ja då är ju valet enkelt :D. Men då skulle jag slå till på en 2,4D, för eftersom du får bra pris på dieseln så spelar ju just förbrukningen inte enormt stor roll, för om du kör 60% stadsskörning så lär du väl inte köra några enorma sträckor per år heller.
sandberg skrev: Haha, ja då är ju valet enkelt :D. Men då skulle jag slå till på en 2,4D, för eftersom du får bra pris på dieseln så spelar ju just förbrukningen inte enormt stor roll, för om du kör 60% stadsskörning så lär du väl inte köra några enorma sträckor per år heller.
Jovars, jag räknar på sisådär 3000 mil per år.
Men stadskörningen är inte hetsig storstadsrytm utan mer "småstadslunk".. :)
Självklart tänker man på bränsletörsten fastän min totalkostnad för bränslet är låg. :mrgreen:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]