- lör 08 jan 2011, 21:52
kvantskum skrev:Efter nästan två trevliga och problemfria år med min -08 V70N 2,4d börjar jag nu känna mig sugen på något annat. Jag har sneglat åt V70II, de verkar trevliga dom med.Jag har en xc60 my10 som är uttagen i maj 2010 med 2,4d, 175hkr ocm manuell låda. Bilen har rullat 1800mil. Vi var i Sälen nu i vintras en resa på 100mil inkl värmare och den slutade på 0,60l/mil mätt på pumpen. Har nu i vinter haft en förbrukning mellan 0,73-0,80 på blandad körning med värmare på eftermiddagen då jag ska hem från jobbet, på morgonen står den i varmgarage. Årsskatten skönk nu vid årsskiftet ner till 3100kr/år för min bil. Så en 2,4d med manuellåda my10 går att köra snålt.![]()
Men... jag är gröngöling när det gäller V70II, motorer, svagheter och så.
Min prioritering är att hålla bränsletörsten låg, och då verkar nog en begagnad 2,0d vara ett bra alternativ.
Jag har talat med flera taxiägare som kör V70II med 2,4d/D5 och de är alla rätt besvikna på förbrukningen.
Alla säger att deras byte från V70N till V70II resulterade i 1-2 dl milen extra, landsvägskörning!
Det vill jag inte uppleva, så jag får nog kolla efter en 2,0d...
Någon som kör V70II med 2,4d/D5 som har upplevt annat??
Finns det några typiska svagheter för 2,0d? Några egenheter som man ska tänka på innan köp?
Hur känns motorkaraktären och styrkan på en så pass tung kaross? Bränsleförbrukning?
Tacksam för alla de erfarenheter, tips och råd jag kan få! :D
Än så har jag inte bestämt mig vilken modell jag kommer att välja..