...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Robertson skrev:Jag har läst det som det hänvisas till i broschyren och kan inte hitta något krav på att ge tecken annat än det jag skrev om i ett tidigare inlägg (post 482771). Men jag kan givetvis ha missat något. Hur skulle ni andra tolka lagtexten?
Jag tolkar det lika som du gör. Sen är frågan om man anser att det är oväsentligt att köra ut ur rondellen. Men jag tolkar det som lika väsentligt att visa att jag skall svänga ut ur en rondell som att visa att jag skall köra höger i en vägkorsning. Jag tror att för att få 100% visshet får man låta en domstol pröva saken. Men för mig är inte det nödvändigt, jag kör som Transportstyrelsens brochyr har sammanställt reglerna. Givetvis blinkar jag inte om det på grund av att jag är ensam på vägen tolkar det som att det inte är väsentligt (ingen ser min blinkning).
av Marbas
Förstår inte det svåra i att förstå hur man ska blinka i en cirkulationsplats. Precis som andra skrivit: Man ska blinka höger när man kör ut ur cirkulationsplatsen. Givetvis blinkar man även om man byter fil inuti densamma.

ER: Du har helt fel! Man kan inte köra runt med egna regler och lagar. Att du sen tycker att dagens lag är ologisk är något du får stå för, men du måste ju givetvis hålla dig till den.

Själv tycker jag den är klockren. Anledningen till att man blinkar är för att visa sina medtrafikanter din avsikt. Att visa din avsikt är till mest nytta för den bil som ska köra in i cirkulationsplatsen - ser den att du ska lämna, så kan han köra in utan att vänta för att se vart du tar vägen.

Enligt den gamla lagen ska man alltså blinka åt det håll man tänkt köra med referns till varifrån man kom. Problemet med det är att andra trafikanter inte alltid har koll på varifrån du kom, ganska sällan faktiskt (undantag mindre cirkulationsplatser som man i princip kan köra rakt över). Och om en cirkulationsplats har annat än fyra vägar som ligger i ett "kors", då blir det ju genast ännu mer oklart vad man har för avsikt...

Alltså, tycker det är hur enkelt som helst - blinka höger när du lämnar cirkulationsplatsen.
Användarvisningsbild
av ER
KKR skrev:
ER skrev: Återigen felakigt tolkning då det är ALTERNATIVA sättet. Givetvis vill dom att man enbart lär ut det nya och mera förvirrande sättet. Finns ingen stans där det står att det är ersatt som standardmetod.
Du framhärdar. Märker du inte att du verkar vara den enda, här på forumet, som har DIN tolkning. Om man ändrar i lagen så faller ju givetvis det gamla. Hur kan du förklara att polisen t.ex. i Jönköping kan fälla så många för att de inte blinkar när de lämnar cirkulationsplatser? Om det vore som du påstår så borde ju det ha varit någon bötfälld som dragit förseelsen inför tinget och fått rätt.
Då man INTE ändat(finns ingen stans där dte framgår att så skett och jag är allt annat än ensam om denna tolkning), givetvis vill man att ALLA anammar den nyare metoden och anpassat texten efter detta , dock utan att på något sätt påstå att det är ändrat, bara att man lagt till utan att ta bort, svårare än så är det ej.
Givetvis litar polisen på att folk inte hänger med och ser ett enkelt sätt att få ihop kaffekassan istället för att göra nytta och sätta dif nisse haffa för bilstöld, sune sur för att köra med ej tillåtet läkemedel i kroppen etc, dvs sådannt som är bra men dyare och mindre bekvämt. Sen är det STOR skillnad på att inte blinka nör man skall rakt fram och att inte göra det vid höger eller vänstersväng.
ER skrev:Sen är det STOR skillnad på att inte blinka nör man skall rakt fram och att inte göra det vid höger eller vänstersväng.
Nej, det är ingen skillnad. Du måste alltid ge tecken åt höger när du ska ut, oavsett var du körde in i cirkulationsplatsen. När tog du körkort?

"Enligt lagen måste trafikanter signalera om man ska ut ur eller byta körfält i rondellen.

- Väldigt många ger tecken när de ger sig in i rondeller, men inte när de beger sig ut och det är man skyldig att göra enligt lag, säger Henrik Johansson, informationsansvarig på NTF, till Sveriges Radio."

"Henrik Johansson menar att rondellkörning är en generationsfråga.

Äldre förare saknar i större utsträckning kunskaper om körning i cirkulationsplatser."

Vi Bilägare

ER skrev:... man lagt till utan att ta bort, svårare än så är det ej.
Vad har man lagt till menar du, om inte obligatoriskt högerblink ?
ER skrev:jag är allt annat än ensam om denna tolkning
Vem har din tolkning förutom du?
Användarvisningsbild
av uno83
Allvarligt talat. Vad finns det för nackdel med obligatorisk högerblink menar du? Det kan väl aldrig vara dåligt att vara mer tydlig i trafiken? Det är väl bra att den som ska ut blinkar, så att man vet att man kan köra in i cirkulationsplatsen? Utan blinkningar vid utfart skulle det vara väldigt svårt att komma in i hårt trafikerade cirkulationsplatser, men ni kanske inte har så många såna i Östervåla?
Det är ju inte alltid det är ens är möjligt att själv se var en bil kommer ifrån, eftersom det kan vara höga buskage och annat i rondellen.
Och om man ska kunna förutsätta att en bil som inte blinkar alls ska rakt fram, så krävs det ju att alla som ska vänster blinkar vänster genom cirkulationen.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev:.. man lagt till utan att ta bort, svårare än så är det ej.

Givetvis litar polisen på att folk inte hänger med och ser ett enkelt sätt att få ihop kaffekassan istället för att göra nytta och sätta dif nisse haffa för bilstöld, sune sur för att köra med ej tillåtet läkemedel i kroppen etc, dvs sådannt som är bra men dyare och mindre bekvämt.
Men för bövelen,ER Om en lag införs eller ändras ersätter den givetvis den gamla. Var någon stans kan du läsa att den gamla lagen gäller vid sidan om den nya?

Sedan att polisen kör "sitt eget race" när det gäller böter, tror du på det själv? Lagen ,om att blinka vid utfart ur cirkulationplats, har funniots så många år nu. Om det är som du skriver, att din tolkning är vida utbredd så borde väl detta varit föremål för domstolsprövning många gånger. Om detta lett till frikännande, och polisen fortsätter med att bötfälla så borde det leda till tillrättavisning av poliserna i fråga.
Användarvisningsbild
av JimmyG
KKR skrev:

Givetvis litar polisen på att folk inte hänger med och ser ett enkelt sätt att få ihop kaffekassan istället för att göra nytta och sätta dif nisse haffa för bilstöld, sune sur för att köra med ej tillåtet läkemedel i kroppen etc, dvs sådannt som är bra men dyare och mindre bekvämt.
Men för bövelen,ER Om en lag införs eller ändras ersätter den givetvis den gamla. Var någon stans kan du läsa att den gamla lagen gäller vid sidan om den nya?

Sedan att polisen kör "sitt eget race" när det gäller böter, tror du på det själv? Lagen ,om att blinka vid utfart ur cirkulationplats, har funniots så många år nu. Om det är som du skriver, att din tolkning är vida utbredd så borde väl detta varit föremål för domstolsprövning många gånger. Om detta lett till frikännande, och polisen fortsätter med att bötfälla så borde det leda till tillrättavisning av poliserna i fråga.

EHH JO, poliser.. (läs många av poliserna) speciellt nyutexaminerade testosteron pojkar är rent livsfarliga att ens prata med. Vi hade en sådan som min bror blev stoppad av i värmlands bro mellan säffle och grums av, han fann sej o spela in samtalet vilket var rent skrämmande, min bror menade att han inte hade gjort nått fel som dom kunde bevisa efterssom dom hade mött honom, men den nyutexaminerade idioten rent ut sagt gav bror min dryga böter för småfel på bilen som han tog istället för fortkörningen, då mummlade brorsan till och polisen fick det till hot mot tjänsteman vilket senare släpptes efterssom det fanns en inspelning. Tänk om han nu INTE hade spelat in det, vad hade hänt då? Förbannade översittare... dom kan beskylla dej för vad dom vill och får igenom det dessutom.

Jag vart av med mitt körkort för 7 månader sedan... av en sånn polis som inte hade nått i uniform att göra.. hävdade att han legat bakkom mej i över 200 km/h på motorvägen i flera km, men väntar nästan 1,5 mil med att stoppa mej på en helt annan väg, drygt 1 mil ifrån motorvägen, han hade inga bevis utom att han sett en svart kombi blåsa fram på motorvägen, (min bil blålila metallic) den bilen hade han inte kunnat mäta inte min heller för den delen.. men fel hade han inte.. ingen förväxlingsisk fanns heller + att han hade videobevis! 4,5 månad senare i tingsrätten får jag beskedet att polismannen inte hade någon bevisning som kunde styrkas och jag fick mitt körkort tillbaka bara veckan efter efterssom det skulle tryckas nytt då jag inte hade några behörigheter, och ett beslut skulle fattas av transportstyrelsen på att mitt kort skulle återlämmnas..

Vad hände under tiden? Jo, jag blev av med jobbet, fick sälj hojjen en R1:a -05 och allt kul jag hade hemma undertiden efterssom jag inte hade lön, och frugan jobbade inte för det behövdes inte innan detta. NU efter 7 månader fick jag första utbetalningen av alfakassan.. har fortfarande inget jobb, och kommer ev inte att söka det heller på ett tag.. får se va som händer.

Han fick igenom sin lögn, förstörde vår livssituation helt, och får fortfarande jobba kvar. inte ens en ursäkt fick jag! Detta är för övrigt samma polis som stoppade han som körde innan ambulansen.

Lär er en sak.. SKRIV ALLDRIG PÅ NÅGOT POLISEN STICKER UNDER NÄSAN PÅ ER! VISA ALLDRIG DITT KÖRKORT, visa om möjligt istället ett pass, det har jag ligger i bilen... det gäller lika bra som ditt körkort, men passet tar dom inte

Jag litar inte på polisen alls efter det jag har varit med om o sett hur några av dem manipulerar systemet, det finns säkert dock riktigt bra poliser, det är jag övertygad om.. men dom finns inte där jag bor. Jag har numera en diger lista ligger i bilen som jag sliter fram nästa gång jag blir stoppad, mååånga pdf dokument utskrivna från polisen själva och annat smått o gott som skall visas och bevisas innan jag ens visar dem min leg.

Dessutom har jag en videokamera ligger i bilen som kommer sättas på .. detta för att kort o gott förhindra att samma sak händer en gång till

Tycker ni att jag e knepig? Vänta bara till det händer ert perfekta liv, det är minsan inge kul. Motiveringen till att mitt kort vart indraget var att polisen inte ljuger, vad tjänar han på det?
Användarvisningsbild
av ER
KKR skrev:

"Problemet" är att den från början införts som enbart alternativ till den äldre utan att den äldre togs bort men man skrivit texten som man gjort för att nya körkortstagare enbart skall läras den nyare men betydligt farligare varianten som inbjuder till trubbel när man får köra vänster i höger körfält och tvingar den som gör rätt(rakt fram i vänster körfält pga att dom skall vänster i nästa korsning tex) att bli antingen syndabock eller tvinhgas vara onödogt uppmärksam pga att den som skall vänster utanför INTE har tecken på att så skall ske. Ingenstans står att den gammla är borttagen eller ersatt, bara kompletterad och när tom dom som "bör kunna" lagen sagt samma sak i många år så är det så, om det då är miss eller slarv att inte ta bort äldre så får lagstiftarna stå sitt kast.
Vad gäller "eget race" så är det tyvärr så att dom har "kvot" att uppfylla så tar dom möjligheten att ge böter när det finns möjlighet. Tex finns det otal exempel där dom haft kontroller av tex körkort och vinkat in folk på enkleriktat och MOT körriktningen, när dom sen är klara säger dom ingenting utan tvingar folk att köra åt fel håll genom att ge sådant tecken. Givetvis är dom då ej sena att uppfylla sin kvot genom att pga sitt eget misstag att inte hjälpa till så det blir rätt.
av *pettson*
Märklig syn idag när jag var på ica maxi i motala. Vägkorsningen utanför parkeringen ser ut som ett T dock med en rondell mellan dom två vägarna och parkeringen.
Polisbilen kommer från långa delen i mitt illustrerade T och ska åt vänster ut i korta delen. Han BLINKAR VÄNSTER och åker in på parkeringen.
Polisbil två kommer samma väg. Han gör likadant.. blinkar vänster. Till sist kommer en ambulans samma väg han blinkar vänster.
:D
När jag tog körkort stod det någonstans att man skulle fortsätta hålla sig uppdaterad om lagar och regler även efter man fått lappen. Genom tv, tidningar, forum och motormagasin, eftersom de ändras och nya tillkommer osv. Verkar som de flesta missat den detaljen. som känns ganska viktig?

Förmodligen skulle väl mindre än 10 % av de som har körkort klara att få det igen, dvs vid oannonserat teoriprov + uppkörning...

Jag har också sett det där med poliser i CP, det är mycket dåligt. Polisen, ambulans osv tycker jag ska vara ett föredöme...

Och hur fasen gick det till att byta till högertrafik med sådana som ER?

"Det står INGENstans att vänstertrafik ej längre gäller! man har bara tokat till det med något nytt för att myndighetspersoner ska få löning. Men man måste inte följa det nya, det är bara en feltolkning för att polisen ska få ihop till sina kaffepengar. Vänstertrafik är det logiska och det har fungerat i ALLA TIDER så därför fortsätter jag med gamla som gäller parallellt med det nya eftersom det nya är helt frivilligt."

Herregud säger jag bara.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del