Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har aldrig orkat ställa tillbaka inför en service. Det är ju bara om det är nån garantigrej som de skulle bry sig och då kan de se det ändå. Vid normal service ser mekanikern inte om bilen är optimerad om han/hon inte går in och kollar. Och en 2 km provkörning kanske inte alltid ger sån info heller. Är det skarpt läge, t ex ny låda på garantin, så tiger väl mekanikern o ÅF som vill ha pröjs från fabriken (= Volvo mot ÅF och mig) eller så kollar de ordentligt i datorn (=Volvo och ÅF mot mig).
PH
Användarvisningsbild
av kalhygge
perhall skrev:Jag har aldrig orkat ställa tillbaka inför en service. Det är ju bara om det är nån garantigrej som de skulle bry sig och då kan de se det ändå. Vid normal service ser mekanikern inte om bilen är optimerad om han/hon inte går in och kollar. Och en 2 km provkörning kanske inte alltid ger sån info heller. Är det skarpt läge, t ex ny låda på garantin, så tiger väl mekanikern o ÅF som vill ha pröjs från fabriken (= Volvo mot ÅF och mig) eller så kollar de ordentligt i datorn (=Volvo och ÅF mot mig).
PH
Hm, detta är ju intressant. Har kanske behandlats på nått annat ställe här??

Men, är det någon som i "modern tid" haft problem med garantiåtgärder (asså inom 3 år / 10000 mil) på tex växellåda PGA Rica BSR el motsv "trim" ??
Å nu inte nåra gissningar, låtsaskompisar som haft strul med ev. goodwill vid 11000 mil etc. utan bara hårda fakta - saker som verkligen hänt.. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har skrivit om det på ett annat ställe tror jag. Har sett en spricka i blocket mellan fjärde och femte cylindern på en S60 R awd. Vet inte vilken eftermarknads-mjukvara den hade dock.
Användarvisningsbild
av kvantskum
kalhygge skrev: Men, är det någon som i "modern tid" haft problem med garantiåtgärder (asså inom 3 år / 10000 mil) på tex växellåda PGA Rica BSR el motsv "trim" ??
Bra fråga. Det skulle vara intressant att höra hur det fungerar i praktiken..
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag har skrivit om det på ett annat ställe tror jag. Har sett en spricka i blocket mellan fjärde och femte cylindern på en S60 R awd. Vet inte vilken eftermarknads-mjukvara den hade dock.
I den gamla tråden om detta var det väl bra detta som kom upp överhuvudtaget, inga växellådsproblem eller andra ev motorproblem med dieslar.
Men det finns ju lite volvomekniker här på forumet de borde veta om det har varit några kända problem ute på Volvoverkstäderna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag vet bara om ett växellådsras och det var också en S60 R awd. Nästan 400hk och ett jäkla vrid. Detta var den 5-stegade automatlådan som bara är specad till 350Nm. Den höll dessutom väldigt länge trots denna effekt.
Användarvisningsbild
av kalhygge
XC90_Executive skrev:Jag vet bara om ett växellådsras och det var också en S60 R awd. Nästan 400hk och ett jäkla vrid. Detta var den 5-stegade automatlådan som bara är specad till 350Nm. Den höll dessutom väldigt länge trots denna effekt.
Vet man hur diskussionen gick där - var det tex "nej, garantin gäller absolut inte alls - du har ju mixtrat med bilen"
eller tog Volvo kanske en del av skadan, och vid vilka mil / år hände det?

Underligt att det inte händer oftare, det är borde ju va rätt många fordon som rullar "trimmat", även med garanti..

Jag undrar, då jag bara ska ha bilen i 3 år /10000 mil, sen är det väl upp till nästa ägare att värdera faran med att bilen gått med mjukvara för mer hk.
av Freddi
kalhygge skrev: Underligt att det inte händer oftare, det är borde ju va rätt många fordon som rullar "trimmat", även med garanti..
Att lådor inte rasar oftare kanske beror på att även trimfirmor utvärderar sina produkter och inte levererar trimsatser som rasar lådor stup i kvarten? Eventuellt kan det ju vara så i Volvofallet att lådorna är rejält robusta att det är andra saker som pajjar före lådorna?
av Steff 99
Alla dom där "kanske" och "jag tror " har ju diskuterats i det oändliga, men VEM VET OM DET HÄNDER NÅGOT ?
och i såfall vilka motorer drabbas och vad händer, bensinare, etanol eller dieslar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kalhygge skrev:Vet man hur diskussionen gick där - var det tex "nej, garantin gäller absolut inte alls - du har ju mixtrat med bilen"

Den var så modifierad att ägaren inte ens försökte att få den på garanti.
Tips få ut ABS givaren fram

Hade samma problem med en XC60 (likadan givare) en[…]

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]