Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av MALU2
Hej!
Har nyligen köpt mig en V70 2,4T 2001. Innan jag köpte den så kollade jag med Volvo om det går att installera
en Brittax Highway i mitten på baksätet. Det går alldeles utmärkt har jag fått som svar både fr Volvo och Brittax,
som tydligen samarbetar med varandra. Men det jag inte fick ngt svar på.. Vad händer vid en ev krock?
Vad händer med stödbenet, och vad händer med golvet där stödbenet är placerat?
Tacksam för svar!
Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
MALU2 skrev:Hej!
Har nyligen köpt mig en V70 2,4T 2001. Innan jag köpte den så kollade jag med Volvo om det går att installera
en Brittax Highway i mitten på baksätet. Det går alldeles utmärkt har jag fått som svar både fr Volvo och Brittax,
som tydligen samarbetar med varandra. Men det jag inte fick ngt svar på.. Vad händer vid en ev krock?
Vad händer med stödbenet, och vad händer med golvet där stödbenet är placerat?
Tacksam för svar!
Mvh

? vad som händer med golver beror helt o hållet på hur du krockar. i mitten bak är det ytters sällan golvet deformeras alls
Vad händer med stödbenet? hur menar du?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte stödbenet går av. men om krcken är så hård att golvet i miten på bilen tryck upp. så är nog ditt minsta problem om stödbenet flyttar stolen. all annat krock kraft har nog skadat alla pasagerare så regält att ni inte själva kan kalla på hälp.

I mitten veckar sig inte bilen så lätt
Användarvisningsbild
av CarMan
Golvet på sidorna bak kan tryckas ull lättare, så är sitter man inte lika säker. men även här är det skyddande balkar, även om just golvdelen är mjuk.
De skydande balkarna kommar att förhidnra at golvet rörsig, om du nu inte voltar o landar så en spetsig sten får en direkt träff på den mjuka ytan. då kan golvet röra sig lite (antar at även här har man tumlats rumt mer under voltningen än vad själva trätten av stenen kommer att göra.)
Användarvisningsbild
av CarMan
ja.
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:ja.
Jag vill inte vara tvär men det beror faktiskt på krocktypen. Det är säkrast i mitten bak för att man sitter mitt i bilen, alltså längst från alla bilens ytterkanten. Däremot är framsätet säkrast vid en frontalkrock då du har bättre stöd mot instrumentbrädan, och 80% av alla krockar är frontalkrockar.

Så det beror på hur man ser det.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
CarMan skrev:ja.
Jag vill inte vara tvär men det beror faktiskt på krocktypen. Det är säkrast i mitten bak för att man sitter mitt i bilen, alltså längst från alla bilens ytterkanten. Däremot är framsätet säkrast vid en frontalkrock då du har bättre stöd mot instrumentbrädan, och 80% av alla krockar är frontalkrockar.

Så det beror på hur man ser det.

/Martin

Jag förutsate at man inte vet om eller när/var/ hur man kommer att krocka & då är det säkraste platsen mitten bak.
men om vi vet att vi ska krocka frammifrån & göra det i en fart som är i över 60km/h så är det säker lite bättre med ett stadigare stöd för stolen. (men det är ju bra om det är mjukt också, så jag vet inte om det är nån jätte skillnad vi pratar om)

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]